The Body Shop relanserar refill i sina butiker med start i April i Sverige.

Haka på refillrörelsen när The Body Shop relanserar refill!

The Body Shop vill starta refill revolution och återlanserar ett uppgraderat refillsystem av förpackningar i sina butiker. Systemet lanseras successivt sedan 2019 och nu kommer relanseringen av refill i butik äntligen till Sverige.

The Body Shop vill göra refillstationer mainstream. I april 2021 lanserar The Body Shop en ambitiös plan för refillstationer i 400 butiker globalt och ytterligare 400 butiker under 2022. Planen är ett led i deras hållbarhetsarbete och ger kunden möjlighet att minska antalet förpackningar och avfall i hemmet. The Body Shop vill göra refill enkelt och lättillgängligt för alla, och detta är första steget i en femårsplan där de flesta av deras butiker runt om i världen ska vara utrustade med refillstationer.

Det finns ett akut behov av förändring inom skönhetsindustrin. Varje år produceras miljarder förpackningar, som oftast är av plast och slutar sin livscykel på soptippar eller i hav. Skaran av människor som gör sitt för att minska miljöpåverkan växer, och för att hålla jämna steg måste företag vara öppna för radikala, modiga förändringar. Det är här som ett förändrat beteende kring hur vi använder våra förpackningar kommer in i bilden.

Why waste a container when you can refill it? And why buy more of something than you can use? We behaved as my mother did in the Second World War, we reused everything, we refilled everything, and we recycled all we could. The foundation of The Body Shop's environmental activism was born out of ideas like these."

– Dame Anita Roddick

HAKA PÅ REFILLRÖRELSEN

Refill service hos The Body Shop utvecklades redan för 45 år sedan av ren nödvändighet. När Anita Roddick öppnade sin första butik i Brighton 1976 fyllde hon på kundernas flaskor av den enkla anledningen att hon inte hade råd med nya. Anita växte upp under kriget och spenderade mycket tid I sin mammas kök där hon lärde sig att återanvända, fylla på och återvinna.

45 år efter den första refillflaskan gör refill nu efterlängtade comeback och gör det enkelt att välja hållbart.

Om vi alla byter till refillflaskor kan vi tillsammans spara 25 ton plast per år, i genomsnitt 32 plastflaskor per person, och bidra till att 2,6 kilo koldioxid inte släpps ut i luften.* Och varje år kan du spara cirka 150 kr bara på din duschgel eller flytande tvål.**

KAVLA UPP ÄRMARNA!

The Body Shop sätter dig i förarsätet i sin refillrörelse. Med deras refillflaska kommer också ansvaret att göra skillnad i världen. Är du redo att kavla upp ärmarna och skapa den förändring du vill se? Gå med i The Body Shops refillrörelse och ta vara på chansen att bli en viktig del av något som betyder mycket för världen.

- Hos The Body Shop tror vi på gemenskapens kraft och vi vill tillsammans med våra kunder vara med och skapa förändring. Vårt nya refillkoncept ger oss alla valet att skapa den förändring som måste ske genom att vi börjar leva mer hållbart i vardagen. Med vårt nya refillkoncept och en ambitiös lanseringsplan vill vi göra refill blir tillgänglig och det naturliga val för alla, säger Tanja Bruun, Head of Brand and Activism på The Body Shop Sverige och Danmark.

Ta din påfyllningsbara aluminiumflaska och välj bland tolv av The Body Shops populäraste shower gels, schampon, balsam och flytande tvålar. När flaskan är tom sköljer du ur den och fyller på mer i butiken. Så enkelt är det.

PLAST SOM FÖRÄNDRAR

Som B Corp™ är The Body Shop end del av en global sammanslutning av företag som uppfyller de högsta sociala och miljömässiga kraven för en positiv påverkan på människor och planeten. På vägen mot sitt långsiktiga mål med avfallsfria förpackningar tillverkar de allt fler förpackningar i växtbaserat och återvunnet material som skapar positiv social förändring.

2019 lanserade The Body Shop världens första återvunna Community Fair Trade-plast – ett samarbete för att tackla plastkrisen på ett annorlunda sätt.

Genom att köpa återvunnen Community Fair Trade-plast arbetar The Body Shop tillsammans med partnern Plastics For Change för att motverka plastkrisen i haven och samtidigt stärka några av de 1,5 miljoner skräpplockare som försörjer sig på att plocka skräp i Indien.

POSITIV KRAFT SEDAN 1976

The Body Shop har legat i framkant i kampen för en rättvisare och vackrare värld. I över 40 år har de gått mot strömmen, kampanjat och skapat positiv förändring för att stärka människor och planeten. Att kämpa för djurens rättigheter, miljön och långsiktiga sociala förändringar har alltid utgjort ryggraden i deras verksamhet. Med sitt Community Fair Trade-program köper de in etiska och hållbara ingredienser av högsta kvalitet från producenter, jordbrukare och hantverkare, vilket ger dessa partner ett rättvist pris och bättre arbetsförhållanden. I dag fortsätter The Body Shop att bygga på sin banbrytande grund för att forma en hållbar framtid inom och utanför kosmetikavärlden.

Sveriges första refillsystem återlanseras 14 April i Westfield Mall of Scandinavia.

#RefillReuseRepeat

*Beräkningen förutsätter att kunden byter från ej påfyllningsbara plastflaskor 250 ml till den påfyllningsbara flaskan för schampo, balsam, duschgeloch hand wash, samt att kunden köper var och en av dessa åtta gånger per år = 32 gånger per år.

**Beräkningen förutsätter att kunden byter från ej påfyllningsbara plastflaskor 250 ml till påfyllningsbar flaska för duschgel eller hand wash, samt att kunden köper en av dessa tio (10) gånger per år. Kunden sparar 15 kr per påfyllning genom att få 50 ml extra med en påfyllningsbar flaska 300 ml, jämfört med en ej påfyllningsbar flaska 250 ml, med tio (10) påfyllningar per år sparar en totalt 150 kr per år. I besparingen är inte priset på påfyllningsbar flaska, 25 kr, inräknat.

Relaterat material

OM THE BODY SHOP

The Body Shop grundades 1976 I Brighton, England av Anita Roddick. The Body Shop är ett globalt skönhetsmärke och ett certifierat B Corp med cirka 3 000 butiker i mer än 70 länder. Med filosofin att företag kan vara en kraft i kampen för det goda har The Body Shop varit banbrytande. Tillsammans med Avon, Aesop och Natura är The Body Shop en del av Natura &Co, en global kosmetikagrupp med varumärken som åtagit sig att skapa positiv, ekonomisk, social och miljömässig påverkan. The Body Shop var det första globala skönhetsföretaget att börja kämpa mot djurförsök 1989. Sedan dess har företaget fortsatt sitt outtröttliga arbete för djurens rättigheter och hjälpt till att bana väg för det nuvarande förbudet mot djurförsök i kosmetikaproduktion i Europa. 8,3 miljoner människor undertecknade kampanjen Forever Against Animal Testing för att stoppa djurförsök globalt.

Det aktivistiska varumärket kommer att vara 100 % vegancertifierat av The Vegan Society senast 2023.