"Att engagera sig ideellt på arbetstid ökar förståelsen för andra människor"

"Att engagera sig ideellt på arbetstid ökar förståelsen för andra människor"

The Body Shop Sverige har sedan början på 1990-talet låtit sina medarbetare engagera sig ideellt på arbetstid. Varumärket tar nu volontärprogrammet ett steg längre i och med det nyligen lanserade samarbetet med Röda Korset.

Som en av de första arbetsgivarna så ingår The Body Shop nu i ett pilotprojekt tillsammans med Röda Korset med syfte att göra det lättare att hitta en plats att engagera sig på, och på så sätt utöka andelen medarbetare som nyttjar förmånen att volontärarbeta.

Målet: att fler ska nyttja möjligheten till ideellt arbete
Marie Rosenquist Berthold, HR-chef på The Body Shop Sverige:
- Vi ser bara fördelar med volontärprogrammet, som för oss är ett sätt att praktisera våra värderingar i det verkliga livet. Med våra totalt 265 anställda i butiker och huvudkontor så har vi en kraft att bidra med positiv förändring i alla de samhällen där vi finns representerade. I vårt samarbete med Röda Korset ges vi nu möjlighet att på ett enkelt och okomplicerat sätt, via ett webbaserat bokningssystem, engagera oss både som team och enskilda medarbetare. Verktyget gör det möjligt att boka in sig på initiativ som läxhjälp och språkträning hos Röda Korsets kretsar på flertalet orter. Enkelhet är en nyckelfaktor för engagemang och vi ser nu fram emot att våra medarbetare i ännu högre grad nyttjar den fina möjligheten till volontärarbete.

- Att engagera sig ideellt på arbetstid ger våra team en känsla av att bidra, och tittar man på den enskilda medarbetaren så är volontärarbete definitivt något som kan bidra till den personliga utvecklingen och öka förståelsen för andra människor, avslutar Marie Rosenquist Berthold.

Volontärarbete på The Body Shop
Varje fast anställd medarbetare har möjlighet att volontärarbeta med bibehållen lön inom ramen för The Body Shops grundvärderingar. Antalet betalda volontärtimmar justeras i enlighet med anställningens omfattning, till exempel så har en heltidsanställd medarbetare fem betalda volontärdagar varje år.

För mer information, kontakta:
Marie Rosenquist Berthold, HR-chef, The Body Shop Sverige
Email: marie.rosenquist@thebodyshop.com

The Body Shop är ett internationellt etiskt skönhetsmärke som startade i Storbritannien 1976. 1979 kom varumärket till Sverige, och består i dagsläget av 88 butiker och en webbshop som säljer naturligt inspirerade och etiskt framställda skönhetsprodukter.

Röda Korset har till uppgift att förhindra och lindra mänskligt lidande, skydda liv och hälsa, skapa respekt för människovärdet, främja ömsesidig förståelse och vänskap samt verka för samarbete och varaktig fred mellan alla folk.