Avocado gör comeback – nu vegansk och för hela kroppen

Avocado gör comeback – nu vegansk och för hela kroppen

Avokadon var en tidig 90-talsfavorit bland The Body Shops ingredienser. Nu är den tillbaka –bättre och mer hållbar än någonsin i nya kroppsvårdsserien Avocado. Här väntar Body Butter, Shower Cream, Body Lotion och Hand Balm. Alla med innovativa konsistenser och minst 94 % ingredienser av naturligt ursprung, som hållbart producerad olja från sydafrikanska Hass-avokador och handproducerat, Community Fair Trade-sheasmör från Ghana. Näsan bjuds på ett krämigt, grönt doftande äventyr med avokado i hjärtat och toppnoter av mandel och äpple, som avrundas med kokos och vanilj.

I Avocado-serien används olja från Hass-avokador som odlas hållbart med banbrytande program för vattenförvaltning i Limpopo och Kwazulu-Natal i Sydafrika. Leverantören hjälper till att skydda ekosystem och djurliv, som i utrotningshotade Afromontane Forest, och investerar i utbildning för anställda och deras familjer samt i lokalsamhällen med daghem, skolor och medicinska tjänster. Leverantören har dessutom en policy för noll deponi, och använder avokadorna som kompost efter att de har utvunnit oljan.

SHOWER CREAM 250ml, 75:-
Krämigt och rikligt med lödder som fräschar upp och rengör torr och stram hud så att den känns silkeslent mjuk och återfuktad. Flaskan är återvinningsbar och innehåller även den Community Fair Trade-plast från Bengaluru i Indien.

BODY LOTION-TO-OIL 200ml, 155:-
Denna krämiga, innovativa lotion smälter direkt vid applicering till en silkeslen olja som sjunker in utan kladd, för att vårda och ge törstig hud fukt i 72 timmar. Som gjort för en mjukare känsla och naturligt fin glow.

BODY BUTTER 200ml, 195:-
Superkrämigt och superfuktigt i 96 timmar, med paranötolja som sidekick till sheasmöret och avokadooljan. Hållbaraste förpackningen någonsin med aluminiumlock och återvunnen, Community Fair Trade-plast som samlas på gatorna i Bengaluru i Indien genom samarbetet med Plastics for Change.

HAND BALM 30ml, 60:-
Detta handbalsam sjunker in direkt för att bjuda torra händer på en 96-timmars fuktfest, och 96 % ingredienser av naturligt ursprung. Här vårdar avokadooljan och sheasmöret tillsammans med kakaosmör, mandelmjölk och sesamolja.

COMING SOON! BODY SCRUB 250ml
Perfekt för att visa hudens bästa sidor igen när det torra tagit över. Som gjord för det lilla extra under aftonens selfcare. Bonuspoängen hittar du i den återvinningsbara förpackningen och dess återvunna Community Fair Trade-plast.

COMING SOON! BODY YOGURT 200ml
Superlätt gelkräm som sjunker in på sekunder på både fuktig och torr hud för en silkeslen fuktboost i 48 timmar och en strålande touch av glow. Här är det mandelmjölk som vårdar och återfuktar med Community Fair Trade-sheasmöret.

__________________________________________________________________________

VEGAN, CRUELTY FREE & FOREVER AGAINST ANIMAL TESTING. I BUTIK 27 JULI.

The Body Shop är ett globalt varumärke och certifierat B Corp™ som grundades av Anita Roddick i engelska Brighton 1976. Anita banade vägen för filosofin att företagande kan vara en god kraft i världen, vilket fortfarande är varumärkets drivkraft. The Body Shop tillhandahåller etiska och hållbara produkter med ingredienser av naturligt ursprung för kroppsvård, hudvård, hårvård och makeup. I dag finns över 3 000 The Body Shop-butiker i över 70 länder.

The Body Shop ingår tillsammans med Natura, Aesop och Avon i Natura &Co – en värderingsdriven, global kosmetikagrupp med det gemensamma målet att skapa en positiv ekonomisk, social och miljömässig påverkan.

2021  utnämndes The Body Shop för tredje året i rad till Sveriges mest hållbara skönhetsvarumärke enligt Sustainable Brand Index™, Europas största varumärkesundersökning om hållbarhetskommunikation.

Forever Against Animal Testing

The Body Shop och Cruelty Free Internationals djurrättskampanj Forever Against Animal Testing blev världens största namnsinsamling med över 8,3 miljoner underskrifter för ett globalt förbud mot kosmetikatester på djur.

Namninsamlingen lämnades in till FN-organet Global Compact i oktober 2018 för att bidra till hållbarhetsmål 12 (SDG 12) – Hållbar Konsumtion och Produktion. Målet är att inom en snar framtid säkerställa ett globalt förbud som omfattar de länder som idag saknar lagstiftning mot djurförsök på kosmetiska produkter och ingredienser.

Madeleine Tjernström

Presskontakt Activism and Communications Coordinator Public Relations, Social Media and Events Sweden

Relaterat material

OM THE BODY SHOP

The Body Shop grundades 1976 I Brighton, England av Anita Roddick. The Body Shop är ett globalt skönhetsmärke och ett certifierat B Corp med cirka 3 000 butiker i mer än 70 länder. Med filosofin att företag kan vara en kraft i kampen för det goda har The Body Shop varit banbrytande. Tillsammans med Avon, Aesop och Natura är The Body Shop en del av Natura &Co, en global kosmetikagrupp med varumärken som åtagit sig att skapa positiv, ekonomisk, social och miljömässig påverkan. The Body Shop var det första globala skönhetsföretaget att börja kämpa mot djurförsök 1989. Sedan dess har företaget fortsatt sitt outtröttliga arbete för djurens rättigheter och hjälpt till att bana väg för det nuvarande förbudet mot djurförsök i kosmetikaproduktion i Europa. 8,3 miljoner människor undertecknade kampanjen Forever Against Animal Testing för att stoppa djurförsök globalt.

Det aktivistiska varumärket kommer att vara 100 % vegancertifierat av The Vegan Society senast 2023.