Kundmöte på The Body Shops flaggskeppsbutik på Drottninggatan. Bild: Ryska Posten Event

Bästa kundmötet hos The Body Shop enligt årets Daymakerindex 2018!

Daymakerindex 2018 presenterar hela listan över butikerna med bäst respektive sämst kundmöte. The Body Shop toppar listan och står för det bästa kundmötet bland 103 butikskedjor över 15 branscher.

Daymakers VD Robert Eriksson belyser hur de kedjor som satsar på kundmötet, i alla kanaler, ökar lojaliteten bland konsumenterna och därmed även försäljningen och lönsamheten

– Digitaliseringen förändrar kundbeteendet, men det betyder inte att kedjorna kan sluta att utveckla butikskanalen. Kundmötet i butik är fortfarande trots allt den viktigaste kanalen – lyckas man inte där lämnar man fältet öppet för konkurrenterna. Kedjornas beslutsfattare måste kunna fokusera både på framtiden och de möjligheter som finns i dag, säger Robert Eriksson.

För The Body Shops Retail Academy team, vars uppdrag är just att utbilda butikernas ledare och personal är utmärkelsen både en anledningen till stolthet och en bekräftelse på att deras arbete skapar skillnad.

Tre snabba frågor till Emma Israelsson, Retail Academy Manager på The Body Shop i Sverige:

Varför vann The Body Shop priset för bästa kundmöte?

- Vi arbetar ständigt med att utbilda och utveckla våra säljare både i och utanför butiken. Den personliga servicen är i fokus hos våra Butikschefer, Regionchefer och med support från oss på utbildningsavdelningen. Det ligger i The Body Shops DNA att alltid arbeta med att ge den bästa serviceupplevelsen till kunden. Våra butiker är våra största marknadsförare av varumärket och vi har mycket att berätta om det, tillsammans med upplevelsen av våra underbara produkter.

Vad är annorlunda nu jämfört med förra året?

- Vi har fortsatt resan med att förstärka vår serviceupplevelse genom att lyssna ännu mer på kundens behov och känna av vem de är, samtidigt som vi uppmuntrat våra säljare att vara sig själva i kundmötet. Det bästa kundmötet får du när du möter kunden som om de kommit hem till din fest och du möter dem som dina vänner, autentiskt och anpassat efter deras unika behov.

Hur skiljer sig upplevelsen hos The Body Shop från andra butiker?

- Oj, det får våra kunder berätta. Vi vill och hoppas att alla ska kännas sig genuint välkomna och få en vänligt energigivande service hos oss.

OM Daymakerindex

• Daymakerindex är utvecklat av Daymaker och är årligt återkommande sedan 2009
  • Mätmetoden är mystery shopping, vilket innebär att butikerna har fått besök av mystery shoppers
  • De har utifrån fördefinierade frågor och svarsalternativ fått återge sina upplevelser av kundmötet
  • Undersökningen baseras på 515 observationer på 103 kedjor i 15 branscher med fem observationer per kedja
  • Observationerna genomfördes under perioden 24 januari till 24 mars 2018

• Ämnen

The Body Shop är ett globalt skönhetsvarumärke som grundades i engelska Brighton 1976 av Anita Roddick. Vi vill skapa positiv förändring i världen genom att erbjuda produkter för hudvård, hårvård och makeup som är naturligt inspirerade, av hög kvalitet och tillverkade etiskt och hållbart. The Body Shop gick i täten för filosofin att företagande kan vara en kraft för gott, och det är fortfarande drivkraften för hela företaget. The Body Shop har fler än 3 000 butiker i 60 länder. 2017 utnämndes The Body Shop till Sveriges mest hållbara varumärke inom Kläder & Skönhet i undersökningen Sustainable Brand Index™.

Enrich Not Exploit ™

The Body Shops globala CSR-strategi - Enrich Not Exploit ™ ligger till grund för varje del av The Body Shops verksamhet och stödjer The Body Shop i målsättningen att bli världens mest etiska och hållbara globala företag.

Djurrättskampanjen Forever Against Animal Testing startade 2017 med uppdraget att samla in 8 miljoner namn för att genom FN försöka stoppa djurförsök inom kosmetika överallt i världen. På mindre än ett år har uppropet växt till världens största någonsin i frågan. Målet är ett globalt förbud som även gäller de 80% av världens länder som idag saknar lagstiftning mot djurförsök på kosmetiska produkter och ingredienser.

The Body Shop utökar även projektet Re-Wilding The World som går ut på att skydda och återskapa korridorer (biobroar) mellan frisk regnskog och på så sätt länka ihop isolerade arter av hotade djur och växter. Målet är 75 miljoner kvadratmeter biobroar fram till 2020.

För mer information

Matilda Wiechel, External Communications Manager // 072-077 44 96 // matilda.wiechel@thebodyshop.com