En av två kvinnor i världen känner mer självtvivel än självkärlek!

En av två kvinnor i världen känner mer självtvivel än självkärlek!

The Body Shop presenterar i dag en global undersökning som visar att en av två kvinnor runt om i världen känner mer självtvivel än självkärlek* och att 60 procent önskar att de kände mer självrespekt. Self Love Index är den första rapporten i sitt slag och ett steg i företagets långsiktiga åtagande att använda sin röst för att främja självkänsla. Nu lanserar The Body Shop den globala kampanjen #SelfLoveUprising, som stöttas av den brittiska aktivisten och skådespelaren Jameela Jamil och Sara Kuburic, existentiell terapeut och livscoach.

The Body Shop utförde undersökningen november–december 2020, tillsammans med det ledande marknadsundersökningsföretaget Ipsos, och den omfattar över 22 000 personer i 21 länder. Resultaten visas i Self Love Index och innehåller akademiska mått för självvärde, välbefinnande och lycka, samt uppgifter om hur ålder, kön, land och levnadsstandard påverkar vår självbild.

I undersökningen rankas Frankrike, Saudiarabien och Sydkorea lägst gällande självkärlek, och Australien, Danmark samt USA högst. Sverige ligger på en delad sjunde placering bland de länder som rankas lägst i studien, med ett index på 51,2 mot det globala snittet på 53.

Self Love Index visar att:

• De tre största anledningarna till dåligt självförtroende bland kvinnor globalt är: 1. ekonomisk ställning (32 %) 2. ouppfyllda mål i livet (25 %) 3. utseende (23 %).
  • Nästan 50 procent av kvinnor globalt i generation Z tillhör den grupp som känner minst självkärlek, jämfört med mindre än 20 procent av de som är generation Y eller äldre.
  • Det finns ett samband mellan användning av sociala medier och låga Self-Love resultat. Ju mer användning av sociala medier, desto lägre nivå av Self-Love resultat. De som använder sociala medier mer än två timmar per dag har ett Self-Love index på 46 procent jämfört med 57 procent hos dem som använder sociala medier en timme om dagen eller mindre.
  • 58 procent i Sverige upplever att skönhetsbranschen har både en positiv & negativ påverkan på självkänslan, varav 73 procent av dem anser att det beror på retuscherade bilder.
  • Influencers och stora profiler på sociala medier är de människor påverkar svenska kvinnors självförtroende mest negativt.
  • Människor som tillhör en minoritetsgrupp i Sverige har ett Self-Love Index på 44 procent jämfört med 53 procent bland dem som inte tillhör en minoritetsgrupp.
  • Self-Love ökar med ålder I Sverige. De under 35 löper avsevärt högre risk att befinna sig Ibland de lägsta 25 procenten. (42 procent jämfört med bara 10 procent bland dem som är 55 år eller äldre.)

Ett av de mest överraskande resultaten i undersökningen är att covid-19 hade en mer positiv än negativ inverkan på kvinnors självkärlek. Kvinnor med lågt självförtroende är dock sex gånger mer troliga att säga att covid-19 haft en negativ inverkan på deras självkärlek, och även kvinnor med ekonomiska bekymmer säger att de känner mindre självkärlek under pandemin. Dessa resultat pekar på att covid-19 har minskat självkänslan hos de mest utsatta kvinnorna i samhället. Undersökningen visar även att ju högre poäng en person har, desto lättare är det för dem att resa sig efter en kris.

En iögonfallande kontrast är att kvinnor som ofta använder sociala medier är dubbelt så troliga att känna att de får det känslomässiga stöd de behöver, jämfört med de som inte använder sociala medier. Detta antyder att sociala medier spelar en viktig roll som stödnätverk för kvinnor, men undersökningen visar även att mycket aktiva användare av sociala medier känner mindre självkärlek, är mer benägna att jämföra sig själv med andra och är oftare missnöjda med sina kroppar.

Självkärleksexperten Sara Kuburic förklarar: ”För många kvinnor har pandemin, trots dess svårigheter, gett utrymme för eftertanke, omprioritering och att vara sig själv. Många har accepterat sig själva och inte känt att de måste se ut eller vara på ett visst sätt. Men kvinnor som kämpade med självkänsla före covid-19 har upplevt att isoleringen och bristen på socialt stöd varit svår eftersom de har förlorat de yttre källor som de använde som en fasad för självkänsla. Och i dagens växande onlinevärld, om en kvinna använder sociala medier som sitt främsta verktyg för att öka eller visa sin självkärlek och självbekräftelse, kan de orealistiska förväntningarna och jämförelserna förvärra svårigheter med självacceptans."

The Body Shop har höjt rösten mot orealistiska förväntningar och ideal under decennier. I en global kampanj 1997 frontades modellen "Ruby", en version av en barbiedocka med mer realistiska proportioner, och väckte så stor uppståndelse att The Body Shop stämdes för tilltaget. Kampanjbudskapet löd "Det finns 3 biljoner kvinnor som inte ser ut som supermodeller och bara 8 som gör det".

Resultaten i Self Love Index kommer The Body Shop att använda som grund för att med hjälp av globala och lokala opinionsbyggare, så kallade Leading Lights, inspirera till en miljon handlingar av självkärlek som tillsammans bidrar till positiv förändring i världen.

Vår kamp för självkänsla och självkärlek har pågått länge. Vi tror att första steget mot positiv förändring i världen är positiv förändring inom dig själv. The Body Shop vill bidra med att uppmuntra till mer självkärlek för att motverka ett samhälle som drar nytta av självtvivel och osäkerhet. Vi ser fram emot att tillsammans göra denna resa mot positiv förändring på individnivå, i kosmetikaindustrin och i världen”, berättar Matilda Wiechel, Activism and Communications Manager på The Body Shop Sverige och Danmark.

Skådespelaren och aktivisten Jameela Jamil, en av kampanjens Leading Lights, säger: ”Jag ser bristen på självkärlek som en känslomässig pandemi, och att den tyvärr drabbar yngre generationer mest. Självkärlek kommer inifrån, så låt oss alla göra en positiv handling för att älska oss själva. Att vara stolt över sig själv som kvinna och känna att du duger som du är, är en handling av socialt och politiskt motstånd.”

Den 17 mars kan du chatta med Jameela Jamil och Sara Kuburic på The Body Shop Instagram och diskutera vidare hur vi kan lyfta oss själva med självkärlek.

*Självkärlek innebär många saker, men det börjar med att hitta och uppskatta ditt värde som människa, att tillåta dig själv att vara ditt sanna jag.

En miljon handlingar med Self-Love

I sin kampanj för självkärlek lyfter The Body Shop fram att självkärlek är en erfarenhet som skapas genom handlingar, och att just dessa handlingar är kärnan i all förändring – individuellt och globalt. The Body Shop har därför som mål att under ett års tid inspirera till en miljon handlingar med självkärlek för att skapa positiv förändring runt om i världen. Tips på handlingar för självkärlek kommer att finnas på The Body Shops webbplats och på deras sociala medier.

Global Self Love Index

Undersökningen utfördes online i 21 länder 22 november–8 december 2020. Den pågick i genomsnitt i nio dagar i varje land och tog cirka 16 minuter att slutföra. Vissa demografiska frågor ställdes inte i vissa länder på grund av kulturella skillnader. De som deltog i undersökningen var över 18 år. Det totala antalet deltagare var 22 619 och cirka 1 000 personer deltog i varje land.

COUNTRY

Australia

62

62

Kampanjen lanseras i alla The Body Shop kanaler 16 Mars 2021. Snart presenteras vilka Leading Lights som backar Jameela Jamil och Sara Kuburic globalt och lokalt för att nå målsättningen.

Här kan du följa kampanjen och vägen till en miljon handlingar:

#SelfLoveUprising

The Body Shop är ett globalt varumärke och certifierat B Corp™ som grundades av Anita Roddick i engelska Brighton 1976. Anita banade vägen för filosofin att företagande kan vara en god kraft i världen, vilket fortfarande är varumärkets drivkraft. The Body Shop tillhandahåller etiska och hållbara produkter med ingredienser av naturligt ursprung för kroppsvård, hudvård, hårvård och makeup. I dag finns över 3 000 The Body Shop-butiker i över 70 länder.

The Body Shop ingår tillsammans med Natura, Aesop och Avon i Natura &Co – en värderingsdriven, global kosmetikagrupp med det gemensamma målet att skapa en positiv ekonomisk, social och miljömässig påverkan.

2020  utnämndes The Body Shop för andra året i rad till Sveriges mest hållbara skönhetsvarumärke enligt Sustainable Brand Index™, Europas största varumärkesundersökning om hållbarhet.

Forever Against Animal Testing

The Body Shop och Cruelty Free Internationals djurrättskampanj Forever Against Animal Testing blev världens största namnsinsamling med över 8,3 miljoner underskrifter för ett globalt förbud mot kosmetikatester på djur.

Namninsamlingen lämnades in till FN-organet Global Compact i oktober 2018 för att bidra till hållbarhetsmål 12 (SDG 12) – Hållbar Konsumtion och Produktion. Målet är att inom en snar framtid säkerställa ett globalt förbud som omfattar de länder som idag saknar lagstiftning mot djurförsök på kosmetiska produkter och ingredienser.