Moringa & Tea Tree i hårvårdsserier med veganskt silkesprotein

Moringa & Tea Tree i hårvårdsserier med veganskt silkesprotein

IT’S YOUR DO. DO IT YOUR WAY.
Som vi alla vet går håret sina egna vägar och kan behöva en knuff i rätt riktning. The Body Shop gör knuffen vegansk med två nya hårvårdsrutiner – djuprengörande Tea Tree och uppfriskande Moringa. Samtidigt lanseras hela hårsortimentet i uppdaterad, vegansk formula och ny, hållbar förpackning – allt för att hjälpa torra, feta, frissiga och livlösa hår att återigen spegla sin styrka.

POWER YOUR DO LIKE NEVER BEFORE
Varför är de nya hårvårdsrutinerna från The Body Shop bättre än någonsin? Till att börja med har de blivit utrustade med veganskt silkesprotein – ett växtbaserat protein med samma kemiska struktur som i den europeiska trädgårdsspindelns silkestrådar.

Alla hårprodukter är nu dessutom certifierade av The Vegan Society och minst 90 % av ingredienserna har naturligt ursprung. Alla fem hårvårdsrutiner Moringa, Tea Tree, Ginger, Shea och Banana är skräddarsydda för att ge håret ett lyft från insidan och ut.

ÅTERVUNNEN COMMUNITY FAIR TRADE-PLAST
De nya flaskorna och förpackningarna är gjorda av återvunnen plast, bland annat Community Fair Trade-plast som genom The Body Shops samarbete med Plastics for Change samlas på gatorna i Bengaluru i Indien. Nästan en tredjedel av Indiens avfall dumpas i naturen och på gator, vilket har medfört att 1,5 miljoner waste pickers försörjer sig på att plocka skräp. Majoriteten av Indiens waste pickers är daliter som står utanför kastsystemet och behandlas som ”oberörbara”. Kastsystemet medför att de vägras rätten till fullvärdig utbildning och hälsovård, och deras sårbara sociala, ekonomiska och utbildningsmässiga situation gör dem till lätta offer för förtryck och utnyttjande.

Tack vare samarbetet med Plastics for Change kan The Body Shop tackla plastkrisen på ett annorlunda sätt. Samarbetet hjälper till att både motverka plastproblemet och att stärka 2 500 marginaliserade waste pickers genom att säkerställa att de får ett stabilt pris, sorteringsstationer med hälsosammare arbetsmiljö och en tryggare livssituation.

NEW TEA TREE HAIRCARE PURIFY & BALANCE OILY LOCKS
Rengör och skapa balans i fett hår och hårbotten. Med denna rutin får du uppleva det veganska silkesproteinet tillsammans med ekologisk Community Fair Trade-producerad tea tree-olja från Kenya. Ett radarpar som rengör effektivt utan att torka ut lockar!

TEA TREE PURIFYING & BALANCING SHAMPOO 95:-/ 250 ml
Här rengör du på djupet och tar kontroll över det feta. 93 % av ingredienserna har naturligt ursprung och ger dig ett schampo som gjort för en rejält uppfriskande känsla i hårbotten och ända ut till topparna.

TEA TREE PURIFYING & BALANCING CONDITIONER 95:-/ 250 ml
Uppfräschande lätt balsam med 97 % ingredienser av naturligt ursprung. Perfekt för att ge fett hår ett ordentligt lyft så att det känns mjukare, lättare och återfuktat.

COMING SOON! TEA TREE PURIFYING & BALANCING HAIR & SCALP SCRUB 225:-/ 240 ml
Skrubba nytt liv i fett hår och hårbotten en gång i veckan med 90 % ingredienser av naturligt ursprung. Tea tree-olja och silkesprotein i sällskap med skonsamt exfolierande saltkristaller.

NEW MORINGA HAIRCARE BRIGHTEN UP YOUR HAIR
Till alla Moringa-älskare så finns nu nya Moringa även i hårvård, som mjukgör, fräschar upp och ger glans till livlöst hår. Doften är ljuv av moringablommor, och är berikad med Community Fair Trade-producerad moringaolja och moringaextrakt från Rwanda som sampelar med det veganska silkesproteinet. En bonus är att serien även skyddar mot luftföroreningar.

MORINGA SHINE & PROTECTION SHAMPOO 95:-/ 250 ml
Ett schampo som milt och skonsamt gör håret silkeslent mjukt och glansigt. 93 % av ingredienserna är av naturligt ursprung.

MORINGA SHINE & PROTECTION CONDITIONER 95:-/ 250 ml
En nästan viktlös känsla omfamnar håret med det silkeslena och mjuka balsamet där 96 % av ingredienserna är av naturligt ursprung. Blommigt vårdande och strålande resultat.

MORINGA SHINE & PROTECTION HAIR MIST 195:- / 100 ml
Lätt hair mist som ger livlöst hår ett omedelbart glansigt lyft on-the-go. I denna blommigt moringadoftande hårboost hittar du 92 % ingredienser av naturligt ursprung.

_________________________________________________________________________

VEGAN, CRUELTY FREE & FOREVER AGAINST ANIMAL TESTING. I BUTIK 27 JULI.

The Body Shop är ett globalt varumärke och certifierat B Corp™ som grundades av Anita Roddick i engelska Brighton 1976. Anita banade vägen för filosofin att företagande kan vara en god kraft i världen, vilket fortfarande är varumärkets drivkraft. The Body Shop tillhandahåller etiska och hållbara produkter med ingredienser av naturligt ursprung för kroppsvård, hudvård, hårvård och makeup. I dag finns över 3 000 The Body Shop-butiker i över 70 länder.

The Body Shop ingår tillsammans med Natura, Aesop och Avon i Natura &Co – en värderingsdriven, global kosmetikagrupp med det gemensamma målet att skapa en positiv ekonomisk, social och miljömässig påverkan.

2021  utnämndes The Body Shop för tredje året i rad till Sveriges mest hållbara skönhetsvarumärke enligt Sustainable Brand Index™, Europas största varumärkesundersökning om hållbarhetskommunikation.

Forever Against Animal Testing

The Body Shop och Cruelty Free Internationals djurrättskampanj Forever Against Animal Testing blev världens största namnsinsamling med över 8,3 miljoner underskrifter för ett globalt förbud mot kosmetikatester på djur.

Namninsamlingen lämnades in till FN-organet Global Compact i oktober 2018 för att bidra till hållbarhetsmål 12 (SDG 12) – Hållbar Konsumtion och Produktion. Målet är att inom en snar framtid säkerställa ett globalt förbud som omfattar de länder som idag saknar lagstiftning mot djurförsök på kosmetiska produkter och ingredienser.