The Body Shop firar B corp månaden med produktinnovationer inom refillbar makeup!

Mars månad är B Corp month, månaden där företag som tycker att det är viktigare att vara bäst FÖR världen än I världen uppmärksammas. Ett B Corp-företag uppfyller de högsta verifierade standarderna för sociala och miljömässiga resultat, transparens och juridiskt ansvar, och dokumenteras och granskas i lika hög grad var tredje år för att behålla certifieringen. I år är det tre år sedan The Body Shop certifierades som nu står inför sin andra certifieringsprocess.

I dagsläget finns det över 4 700 B Corp-företag i 155 branscher och 78 länder över hela världen. The Body Shop är ett av världens största B Corp-företag och även som skönhetsgrupp, med moderbolaget Natura & systerbolaget Aesop också är certifierade. Företag måste få 80 poäng eller mer för att uppnå en certifiering och för att behålla certifieringen måste man genomgå en ny certifieringsprocess vart tredje år, något som The Body Shop jobbar med nu under 2023 tre år efter första certifikatet.

"Tack vare att vi som B Corps genomgår en ny certifieringsprocess var tredje år säkras det att vi hela tiden behåller fokus på att förbättra det sociala- och miljömässiga arbetet. Vår värld är i en konstant utveckling och det är viktigt att vi samtidigt rör oss framåt och hittar nya lösningar på de problem som vi står inför. Som verksamhet sätter vi nu också nya mål för antal poäng som vi ska uppnå i certifieringen för att även utmana oss själva till att sträva högre och hitta nya, bättre sätt att jobba på." säger Tanja Bruun, Head of Brand & Activism på The Body Shop Sverige & Danmark.

Ett av de pågående hållbarhetsinitiativen är förbättringen av förpackningar. Refillsystem hos The Body Shop har funnits sedan 2019 då det återlanserades 45 år senare än den tidigare refillösningen hos de första The Body Shop-butikerna i England på 70-talet. I refillstationerna fyller kunder på innehållet av sitt schampo, balsam, duschtvål och flytande handtvål i en refillflaska, om och om igen. Refillrörelsen är en femårsplan med mål att de flesta butiker globalt ska vara utrustade med refillstationer, för att hjälpa konsumenter att minska antal förpackningar och avfall i hemmet.

Hittills har hundratusentals kunder globalt bytt till refillflaskor därmed minskat över en halv miljon plastflaskor och förhindrat en stor del att till slut hamna i naturen.

I Sverige rullades första refillbutiken ut våren 2020 och i dagsläget är hela 51 av 70 butiker utrustade med refillstationer. Nytt för i år är även lanseringen av refill i makeupkategorin och först ut är en pressad puderfoundation i 40 färger och ett vattenfast läppstift i 20 nyanser. När innehållet är slut eller man vill byta färg så köper man en ny puderkaka och ett nytt stift till sitt aluminiumfodral, som håller livet ut.

Peptalk Lipstick är en av två nya produkter för i år som är refillbara.

B corp month pågår hela mars för att uppmärksamma B corp-rörelsen och inspirera fler företag att ansluta sig till den globala gruppen företag som vill vara bäst FÖR världen.

• Livsstil, mode, fritid

OM THE BODY SHOP. Globalt varumärke och certifierat B Corp™ som grundades av Anita Roddick i engelska Brighton 1976. Anita banade vägen för filosofin att företagande kan vara en god kraft i världen, vilket fortfarande är varumärkets drivkraft. The Body Shop tillhandahåller etiska och hållbara produkter med ingredienser av naturligt ursprung för kroppsvård, hudvård, hårvård och makeup. I dag finns ca 3 000 The Body Shop-butiker i över 75 länder. The Body Shop ingår tillsammans med Natura, Aesop och Avon i Natura &Co – en värderingsdriven, global kosmetikagrupp med det gemensamma målet att skapa en positiv ekonomisk, social och miljömässig påverkan.

2022 utnämndes The Body Shop för fjärde året i rad till Sveriges mest hållbara skönhetsvarumärke enligt Sustainable Brand Index™, Europas största varumärkesundersökning om hållbarhetskommunikation.

The Body Shop var det första globala skönhetsföretaget att börja kämpa mot djurförsök 1989. Sedan dess har företaget fortsatt sitt outtröttliga arbete för djurens rättigheter och hjälpt till att bana väg för det nuvarande förbudet mot djurförsök i kosmetikaproduktion i Europa.

8,3 miljoner människor skrev under kampanjen Forever Against Animal Testing för att stoppa djurförsök globalt och när EU förbudet mot djurförsök igen hotas av nya testkrav var The Body Shop medgrundare till medborgarinitiativet Save Cruelty Free Cosmetic - som 2022 nådde målet på en miljon höjda röster för hålla EU fritt från djurförsök inom kosmetik.

Det aktivistiska varumärket kommer att vara helt veganskt och certifierat av The Vegan Society under 2023.