The Body Shop släckte ner alla butiker i en Blackoutstrike på FN:s Internationella dag mot mäns våld mot kvinnor.

The Body Shop fortsätter kampen mot mäns och killars våld mot kvinnor och tjejer!

Under 2021 har The Body Shop tillsammans med ungarelationer.se fortsatt att ytterligare ett år lyfta frågan om mäns våld mot kvinnor som börjar med killars våld mot tjejer. En fråga där kollegor, kunder och community tydligt visar att de vill se förändring.

I en global kampanj hyllades alla frivilliga eldsjälar och volontärer som osjälviskt hjälper sina medmänniskor året om, världen över. Butiker och digitala kanaler fokuserade på vikten av volontärers betydelsefulla arbete.

På ungarelationer.se - Sveriges nationella stödplattform för unga stödsökande som är utsatta för våld i sin relation eller utsätter sin partner - är just volontärernas insatser en bärande del för att möjliggöra verksamhetens existens.

Utöver att hylla volontärerna så bidrog alla köp hos The Body Shop mellan 13 oktober–24 december till ungarelationer.se och utöver det 50 kronor av varje för kampanjen dedikerad gåva. Kunder uppmuntrades att bli månadsgivare, att donera direkt till organisationen eller att jämna upp ditt köp i kassan. Målet var att donera minst 300 000 kronor.

Med starkt engagemang från butiksteam och kunder mer än dubblades målet och donationen landade på 804 861 kronor som går till ungarelationer.se och deras livsviktiga arbete.

Ungarelationer.se:s Generalsekreterare Zandra Kanakaris menar att donationen är över förväntan och att kunskapsspridningen utgör en viktig del av det långa samarbetet;

- Killars våld mot tjejer har under lång tid varit ett osynligt samhällsproblem men har under de senaste tre åren fått mer uppmärksamhet och sedan i somras finns frågan om killars våld mot tjejer även med som en egen punkt i regeringens åtgärdsprogram för att motverka mäns våld mot kvinnor.

Engagemanget från The Body shop och deras kunder har varit fantastiskt och det märks inte minst på den stora summa som donationen landade på, vi är så glada över det här tillskottet till vår verksamhet som möjliggör för oss att kunna stötta fler utsatta och fortsätta vårt arbete med att förebygga våldet.

Den kunskapsspridning som skett i samband med kampanjen har också varit otroligt viktig. Att vi två år i rad tillsammans med The Body Shop folkbildat om frågan och nått ut brett till allmänheten har haft en otroligt stort betydelse i arbetet med att synliggöra och motverka killars våld mot tjejer.

NATIONELL BUTIKSSTREJK MOT MÄNS & KILLARS VÅLD

På The Body Shop har kollegors och kunders starka engagemang drivit kampanjen framåt och i slutet av November dedikerade företagen Black Friday-veckan till att räkna de siffror som betyder något.

Istället för rabatter kommunicerades verkligheten för unga kvinnor i Sverige, att minst 23 % utsatts för våld i sin relation. Budskapet spreds i alla fysiska och digitala kanaler, genom utomhuskampanj och ett brett medialt intresse.

På Orange Day - Internationella dagen mot mäns våld mot kvinnor - samlades kollegor från kontor, butiksteam och kunder i en Blackoutstrike för att manifestera mot mäns och killars våld mot kvinnor och tjejer. Alla butiker släckte ner och stod i tystnad i en fredlig manifestation för att visa att verkligheten för kvinnor och tjejer kräver kraftigare åtgärder. Till strejken anslöt sig även partners till företaget och The Body Shops ambassadörer.

På bilderna nedan syns Aysha Jones, ledstjärna för TBS Self Love-Kampanj och grundare av Black Lives Matter Sweden tillsammans med Felix Armstrong från The Body Shop People Team samt kollegor från Göteborgsteamen som manifesterar med sina krav på förändring.

Manifestation levde vidare i sociala medier i flera länder genom fotografier på stopphänder med siffran 23 för att 23 % av unga kvinnor mellan 16-24 utsätts för våld i sin relation enligt Brottsförebyggande rådets rapport från 2018. Stopphanden publicerades av ambassadörer, influencers och community. Nedan bildexempel från The Body Shops egna team.

The Body Shop Sverige och Danmarks, Activism and Communications Manager Matilda Wiechel säger;

- Fler behöver alliera sig aktivt för att skapa verklig skillnad. Fler företag, fler medborgare, fler män. Mäns och killars våld mot kvinnor och tjejer är en pandemi i världen och i Sverige. Vi som kvinnligt dominerat företag berörs av det på många sätt. Vi vet att en tredjedel av alla vuxna kvinnliga kollegor och minst en fjärdedel av unga kvinnor utsätts för våld under sin livstid. Frågan är personlig för både våra team och våra kunder. Tillsammans med Ungarelationer.se har vi återkommande nått ut till miljontals svenskar i en kontext där de vanligtvis inte möter det här budskapet, och vi ser på engagemanget våra team och kunder visar att vi är många som tillsammans kräver en förändring och kraftigare tag för att motverka mäns och killars våld mot kvinnor och tjejer.

Nu fortsätter kampen mot våldet! Läs mer om Ungarelationer.se och hur alla kan bidra här.

The Body Shop är ett globalt varumärke och certifierat B Corp™ som grundades av Anita Roddick i engelska Brighton 1976. Anita banade vägen för filosofin att företagande kan vara en god kraft i världen, vilket fortfarande är varumärkets drivkraft. The Body Shop tillhandahåller etiska och hållbara produkter med ingredienser av naturligt ursprung för kroppsvård, hudvård, hårvård och makeup. I dag finns över 3 000 The Body Shop-butiker i över 70 länder.

The Body Shop ingår tillsammans med Natura, Aesop och Avon i Natura &Co – en värderingsdriven, global kosmetikagrupp med det gemensamma målet att skapa en positiv ekonomisk, social och miljömässig påverkan.

2021 utnämndes The Body Shop för tredje året i rad till Sveriges mest hållbara skönhetsvarumärke enligt Sustainable Brand Index™, Europas största varumärkesundersökning om hållbarhetskommunikation.

The Body Shop var det första globala skönhetsföretaget att börja kämpa mot djurförsök 1989. Sedan dess har företaget fortsatt sitt outtröttliga arbete för djurens rättigheter och hjälpt till att bana väg för det nuvarande förbudet mot djurförsök i kosmetikaproduktion i Europa. 8,3 miljoner människor undertecknade kampanjen Forever Against Animal Testing för att stoppa djurförsök globalt.

Det aktivistiska varumärket kommer att vara 100 % vegancertifierat av The Vegan Society senast 2023.