The Body Shop fyller 40 år - auktionerar ut konstverk till förmån för stiftelsen The Body Shop Foundation

Den 26 mars har det gått 40 år sedan Anita Roddick öppnade den första The Body Shop-butiken i Brighton med en övertygelse om att företag kan vara ett verktyg för aktivism och förändring. 1989 startade Anita stiftelsen The Body Shop Foundation som sedan dess donerat drygt 21 miljoner brittiska pund till ideella organisationer runt om i världen. The Body Shop hyllar nu Anitas minne genom att auktionera ut en signerad tavla av den brittiska gatukonstnären Eine till förmån för stiftelsen.

Konstverket CHANGE av gatukonstnären Eine målades ursprungligen på en vägg i Old Street i London. The Body Shop Sverige auktionerar nu ut ett signerat och numrerat screentryck, nr 96/100, av konstverket där hela summan oavkortat tillfaller stiftelsen The Body Shop Foundation som sedan 1989 ger ekonomiskt stöd till ideella organisationer som arbetar för djurskydd, mänskliga rättigheter och miljövård runt om i världen.

Länk till auktionen: http://bit.ly/1XPl08F

40 år av skönhet på ett bättre sätt: från 1976 till 2016
The Body Shop grundades av framlidna Dame Anita Roddick 1976, med en butik i Brighton i sydvästra England. Nu har företaget mer än 22 000 anställda i fler än 65 länder världen över. 250 miljoner besöker The Body Shops 3 300 butiker varje år.

The Body Shop gick i täten för social aktivism redan innan det blev modernt. Företaget byggdes på en filosofi om att företagande kan vara en kraft för gott. Några av The Body Shops höjdpunkter listas här:

1976: Anita Roddick öppnar sin första The Body Shop-butik den 26 mars, i Brighton på den engelska sydkusten. 1982 hade öppningstakten ökat till två nya butiker per månad.

1977: The Body Shop lanserar sin berömda hudvårdsserie Vitamin E, som verkligen har stått emot tidens tand. Den första produkten i den bästsäljande Vitamin E-serien var Vitamin E Moisture Cream.

1979: The Body Shop kommer till Sverige och öppnar den första svenska butiken på Österlånggatan i Gamla Stan, Stockholm.

1981: The Body Shop introducerar den ikoniska djurschysta White Musk®-doften, den första doften någonsin som tillverkades med syntetisk myskolja. White Musk® fortsätter att vara en omistlig del av The Body Shop och Black Musk är det senaste tillskottet till Musk-familjen.

1985: The Body Shop lanserar den svalkande Peppermint Foot Lotion efter att löpare som sprungit London Marathon kommit in i en butik i London och klagat över sina ömma fötter.

1986: Save the Whale-kampanjen lanseras i samarbete med Greenpeace. Det här var den första stora kampanjen som Anita Roddick och The Body Shop drev. Målet var att skapa uppmärksamhet kring det fortsatta hotet mot de här stora däggdjuren. The Body Shop var ett av de första internationella skönhetsmärkena som började använda ett alternativ till valrav, eller spermacetiolja. Istället gick företaget i täten för användning av jojobaolja som alternativ.

1987: Anita Roddicks resor ger henne insikt i traditionella skönhetsritualer och en övertygelse om att långsiktiga handelsrelationer kan lyfta människor ur fattigdom och stäcka kvinnors rättigheter. 1987 sjösätts Community Trade, och The Body Shop blir därmed det första skönhetsföretaget som utvecklar direktkontakt med samhällena som står bakom råvarorna.

1989: The Body Shop Foundation grundas. The Body Shop Foundation är en stiftelse som stöttar ideella grupper och organisationer som arbetar med mänskliga rättigheter, djurskydd och miljöskydd.

1992: Det här året lanserar The Body Shop sitt Body Butter. Mango var först ut. Sedan dess har det blivit en av de mest berömda The Body Shop-produkterna. Det har imiterats och kopierats, men det är fortfarande originalet från The Body Shop som vinner priser världen över.

1996: Kampanjen Against Animal Testing inleds. Fyra miljoner underskrifter samlas in, och i november 1998 förbjuder Storbritannien djurtestning av kosmetikaprodukter och ingredienser.

1997: The Body Shop blir det första internationella kosmetikaföretaget som erkänns under standarden Humane Cosmetics Standard och stöttas av ledande internationella djurrättsgrupper.

1997: Den nu ikoniska Tea Tree-oljan lanseras. Den lilla flaskan är en högt älskad naturlig lösning för fet och oren hud. Tea Tree-oljan kom ursprungligen från Australien, men hämtas numera hos en Community Trade-leverantör i Kenya.

1998: The Body Shop blir grundande medlem av Ethical Trading Initiative. Ett passionerat engagemang i mänskliga rättigheter har alltid format det sätt på vilket The Body Shop bedriver affärer med leverantörer runt om i världen. Företaget bygger nära relationer med leverantörerna och arbetar tillsammans för att se till att etisk handel ligger i hjärtat av allt. The Body Shop anser att det är så man bedriver affärer på bästa sätt.

2003: Kampanjen Mot våld i hemmet / Stop Violence in the Home lanseras för att uppmärksamma våld i hemmet och verka för fler kvinnojourer.

2006: L’Oréal köper The Body Shop, och är stolta över att i sin portfölj ha ett framgångsrikt naturligt inspirerat företag med ett tydligt arv baserat på starka och väldefinierade värderingar.

2007: The Body Shop blir det första kosmetikaföretaget att köpa in ansvarsfullt framtagen palmolja.

2008: The Body Shop introducerar PET-flaskor av 100 % återvunnet material.

2009: The Body Shop lanserar i samarbete med ECPAT kampanjen Stop Trafficking. Den inspirerar förändring på en aldrig förut skådad skala, och samlar in fler än 7 miljoner namn från kunder över hela världen. Resultatet blir att fler än 20 länder runt om i världen antar ny lagstiftning som en följd av namninsamlingarna. Det blir The Body Shops största kampanj någonsin.

2012: Drops of Youth™ Concentrate lanseras. Produkten, som till 98 % består av naturliga ingredienser och stamcellsteknik, blir The Body Shops bästsäljande produkt.

2012: The Body Shop lanserar Wood Positive, ett initiativ för att kompensera allt träbaserat material som används i förpackningar. Under 2012 ligger fokus på den atlantiska regnskogen i Brasilien och södra delen av Anderna i Ecuador.

2013: Efter 20 års outtröttligt kampanjande kan The Body Shop fira EU-förbudet mot import och försäljning av djurtestade kosmetikaprodukter och ingredienser.

2015: The Body Shop lanserar en innovativ ny hudvårdsserie, Oils of Life™, med kraft från tre olika fröoljor: svartkumminfröolja, nyponfröolja och kameliafröolja. Alla tre har underbart uppfriskande egenskaper för huden. Den nya lyxiga serien, tillsammans med den nya kroppsvårdsserien Spa of the World™, har varit fantastisk framgångsrik.

2016: The Body Shop fyller 40 år och presenterar sitt utökade hållbarhetsarbete under parollen Enrich Not Exploit™.

2016: För att fira 40-årsjubileet och hylla Anitas minne auktionerar The Body Shop ut ett signerat konstverk av gatukonstnären Eine till förmån för stiftelsen The Body Shop Foundation.

För mer information, kontakta:
Anna Tjäder, Pressansvarig
Email: anna.tjader@thebodyshop.com