The Body Shop i designsamarbete med gatukonstnär

The Body Shop i designsamarbete med gatukonstnär

The Body Shops bästsäljande handkräm Hemp Hand Protector lanseras den 10 februari i en limiterad förpackningsdesign skapad av gatukonstnären EINE. Den limiterade upplagan säljs i förmån för stiftelsen The Body Shop Foundation, och det är kedjans kunder som genom en omröstning kommer att avgöra hur donationen, 20 kr per handkräm, kommer att fördelas av stiftelsen.

Den limiterade designen av Hemp Hand Protector bär budskapet "Change" som markerar starten på The Body Shops nya utökade hållbarhetsarbete och symboliserar kundernas möjlighet att bidra till positiv förändring.

För varje sålt designexemplar av Hemp Hand Protector går 20 kr till The Body Shop Foundation, den välgörenhetsstiftelse som drivs av The Body Shop International. Donationen kommer att gå till att nå stiftelsens mål att samla in £300,000 som fördelas till ideella organisationer världen över. Hur pengarna fördelas är upp till kunderna. Varje köp av handkrämen ger kunderna möjlighet att rösta på en av tre hållbarhetsfrågor:

• Skydda och berika planeten
  • Skydda och berika hav och marinliv
  • Skydda och berika djur och människor

Hampa - en klimatsmart växt

Hampa är en av de äldsta grödorna i världen. Den icke-psykoaktiva varianten av hampa kallas för en mirakelgröda eftersom den hjälper till att strukturera jorden. Därför används den ofta för att regenerera marker mellan livsmedelsodling. Hampa är dessutom fyra gånger så effektivt som träd på att binda koldioxid. Växten behöver inga bekämpningsmedel och ger en naturlig miljö för det lokala djurlivet, och hjälper på så sätt till att skydda den biologiska mångfalden.

När The Body Shop använder hampfröolja använder lantbrukarna i det franska Community Trade-kooperativet varje liten del av skörden. På så sätt går ingen del av skörden till spillo - koldioxid är uppbundet och hjälper till att bekämpa klimatförändringar.

Två nya produkter med klimatsmart hampfröolja

I samband med lanseringen av den limiterade Hemp Hand Protector så släpper The Body Shop två nya produkter som kommer att ingå i den fasta Hemp-kollektionen.

NYHET Hemp Heavy-Duty Body Moisture Protector (200 ml / 185 kr)
Ger fuktighetsbevaring för hela kroppen som verkar i upp till 96 timmar. För ultratorr hud.

NYHET Hemp Rescue Balm (100 ml / 225 kr)
För direkt vård och skydd av utsatta och ultratorra områden som armbågar och knän.

LIMITED EDITION Hemp Hand Protector (100 ml / 130 kr)
20 kr donation till The Body Shop Foundation.
Hampfrö innehåller höga halter av essentiella fettsyror som funkar perfekt för att vårda huden. Och med kallpressad olja av 950 hampafrön i varje 100 ml-tub är det en ultraeffektiv lösning för att hålla även de torraste händerna mjuka och vårdade.

Om gatukonstnären EINE

EINE blev internationellt känd 2010, när Storbritanniens premiärminister David Cameron överräckte ett av hans konstverk till USA:s president Barack Obama vid sitt första officiella statsbesök till Vita Huset.

EINE:s stil har synts från Berlin till Beijing, London till Los Angeles och många ställen däremellan. Hans lätt igenkännliga stil har dominerat gatubilden i 30 år. Från de tidiga årens taggning i London till utsålda gallerivisningar och ett eftertraktat samarbete med Louis Vuitton – det är inte en överdrift att säga att EINE:s liv har genomgått stora förändringar.

Limited Edition Hemp Hand Protector släpps online och i butik den 10 februari.

För mer information, kontakta:
Anna Tjäder, Pressansvarig The Body Shop Sverige
Email: anna.tjader@thebodyshop.com