Natura &Co – Aesop, Avon, Natura och The Body Shop går ihop i kampanjen Isolated Not Alone. Bild The Body Shop, Bond Street, London.

The Body Shop i nya samarbeten för att förebygga ökat våld i nära relationer

• Den isolering och restriktioner som Covid-19 pandemin innebär har medfört en kraftig ökning av våld i hemmet runt om i världen.
  • Natura &Co – Aesop, Avon, Natura och The Body Shop – samarbetar med nationella och internationella organisationer för att förebygga våld i nära relationer. Gruppen ställer sig bakom FN: s uppmaning till världens regeringar att inkludera skydd för kvinnor i insatser mot covid-19.
  • The Body Shop lanserar kampanjen Isolated Not Alone för att belysa den globala ökningen av våld i nära relationer och uppmanar alla att hjälpa utsatta. Global samarbetspartner är NO MORE. Ny samarbetspartner för Sverige blir ungarelationer.se som arbetar för jämställdhet och våldsfria relationer.

The Body Shop går ihop med NO MORE, en organisation som arbetar globalt för att stoppa våld i hemmet och sexuella övergrepp. Tillsammans ska de öka medvetenheten om coronapandemins kraftiga ökning av våld i nära relationer, tillhandahålla information till våldsutsatta och driva på regeringar att tillföra ytterligare medel till detta problem.

Samarbetet speglar den värderingdrivna, globala kosmetikagruppen Natura &Co:s gemensamma mål att skapa en positiv ekonomisk, social och miljömässig påverkan. Detta är första gången som samtliga fyra företag i Natura &Co kan utnyttja gruppens kollektiva räckvidd och resurser för att ta itu med ett allvarligt problem.

David Boynton, Chief Executive på The Body Shop, förklarar:

Hela världen går igenom en oerhört svår tid. Ett tragiskt resultat av detta är en dramatisk ökning av våld i hemmet. Statlig politik är utformad för att skydda människor, men de som utsätts för våld i hemmet kan nu vara i en ännu farligare situation när de isoleras hemma med sin partner. The Body Shop vill utnyttja sin globala räckvidd och sitt inflytande för att skydda kvinnor. Genom kampanjen mobiliserar vi över 20 000 medarbetare och uppmanar över 30 miljoner kunder att stödja denna viktiga angelägenhet. Natura &Co kan tillsammans nå över 200 miljoner kunder i mer än 70 länder, så vi kan göra en verklig skillnad.

En rapport från WHO visar att en av tre kvinnor i världen kommer under sin livstid att utsättas för fysiskt och/eller sexuellt våld av sin partner. Coronavirusets resulterande isolering i hemmet har redan fått stora konsekvenser för kvinnors och barns säkerhet och hälsa.

Pamela Zaballa, Global Executive Director för NO MORE Foundation, fortsätter:

Våld i hemmet ökar. Vissa länder rapporterar mer än det dubbla antalet samtal till telefonjourer och stödlinjer. Vi måste arbeta tillsammans för att öka medvetenheten om detta problem, se till att våldsutsatta får nödvändig hjälp och uppmuntra fler människor att bli en del av lösningen. Med stödet från The Body Shop kan vi sprida denna information över hela världen och uppmana regeringar att vidta större åtgärder.”

Enligt Google har nätsökningar efter hjälp med våld i hemmet ökat med 75 procent i Australien. Den brittiska webbplatsen nationaldahelpline.org.uk hade 150 procent fler besök under första veckan i mars, jämfört med sista veckan i februari. I Brasilien har besöken till ett hjälpcenter ökat med 40–50 procent trots att landet inte har infört lockdown.

The Body Shop, som finns i fler än 70 länder globalt, kommer att arbeta med lokala organisationer för att tackla problemet. I Sverige startar The Body Shop ett samarbete med ungarelationer.se för att stötta deras fantastiska arbete för jämställdhet och våldsfria relationer.

Zandra Kanakaris, Generalsekreterare på ungarelationer.se, kommenterar samarbetet och läget i Sverige:

"Vi ser ett ökat tryck på vår nationella stödchatt och unga tjejer riskerar att utsättas i högre grad för både våld och kontroll i och med den isolering och nedstängning av delar i samhället som nu sker i samband med covid-19. Mäns våld mot kvinnor börjar med killars våld mot tjejer. Det är avgörande att tidiga insatser sker för att vi ska kunna förebygga våldet. Vi är därför mycket glada över att The Body shop väljer att lyfta denna fråga genom samarbetet med ungarelationer.se."

Matilda Wiechel, Activism and Communications Manager på The Body Shop, säger:

"Ungarelationer.se gör en oerhört viktig insats genom att ge stöd till både utsatta och förövare i det skede i livet där destruktiva beteenden ofta startar. Vi vill använda vår plattform för att belysa problemet och vilka insatser vi alla kan göra för att hjälpa de som är utsatta."

Kampanjen Isolated Not Alone omfattas av tre huvuduppgifter:

1. TIME TO REACH OUT – förse de som utsätts för våld i nära relationer med information om tillgänglig hjälp och vittnen till våld med information hur de kan hjälpa våldsutsatta.
  2. TIME TO ASK – uppmana regeringar att tillföra ytterligare medel till organisationer och tjänster som hjälper våldsutsatta.
  3. TIME TO GIVE – donationer av tid, pengar och gåvor.

#IsolatedNotAlone

Om ungarelationer.se

Ungarelationer.se är Sveriges nationella stöd- och kunskapsplattform för att motverka killars våld mot tjejer och våld i ungas partnerrelationer. På siten kan alla unga upp till 20 år få anonymt stöd via chatt, läsa texter i kunskapsbanken om tex olika sorters våld samt göra quizet ”Är jag i en schysst relation?”.

Ungarelationer.se drivs av Stiftelsen 1000 Möjligheter som arbetat med unga och mot våld sedan 2010. Ungarelationer.se startades 2019 – målet är att förebygga mäns våld mot kvinnor genom att motverka, och synliggöra det stora samhällsproblem som killars våld mot tjejer innebär.

Om NO MORE

NO MORE grundades 2013 och arbetar för att stoppa våld i hemmet och sexuella övergrepp genom att öka medvetenheten, inspirera till åtgärder och driva på kulturförändringar. Med över 1 400 allierade organisationer och över 40 statliga, lokala och internationella avdelningar inspirerar NO MORE till gräsrotsaktivism som uppmuntrar alla människor från alla samhällsskikt att vara en del av lösningen.

För alla som aktivt vill stoppa och förebygga våld skapar och tillhandahåller NO MORE kostnadsfria medvetenhetskampanjer, utbildningsmaterial och organiseringsverktyg. NO MORE är den största koalitionen av skyddsgrupper, tjänsteleverantörer, statliga myndigheter, större företag, universitet, samhällen och individer – under ett gemensamt varumärke för en värld utan våld.

The Body Shop är ett globalt varumärke och certifierat B Corp™ som grundades av Anita Roddick i engelska Brighton 1976. Anita banade vägen för filosofin att företagande kan vara en god kraft i världen, vilket fortfarande är varumärkets drivkraft. The Body Shop tillhandahåller etiska och hållbara produkter med ingredienser av naturligt ursprung för kroppsvård, hudvård, hårvård och makeup. I dag finns över 3 000 The Body Shop-butiker i över 70 länder.

The Body Shop ingår tillsammans med Natura, Aesop och Avon i Natura &Co – en värderingsdriven, global kosmetikagrupp med det gemensamma målet att skapa en positiv ekonomisk, social och miljömässig påverkan.

2020 utnämndes The Body Shop för andra året i rad till Sveriges mest hållbara skönhetsvarumärke enligt Sustainable Brand Index™, Europas största varumärkesundersökning om hållbarhet.

Forever Against Animal Testing

The Body Shop och Cruelty Free Internationals djurrättskampanj Forever Against Animal Testing blev världens största namnsinsamling med över 8,3 miljoner underskrifter för ett globalt förbud mot kosmetikatester på djur. Namninsamlingen lämnades in till FN-organet Global Compact i oktober 2018 för att bidra till hållbarhetsmål 12 (SDG 12) – Hållbar Konsumtion och Produktion. Målet är att inom en snar framtid säkerställa ett globalt förbud som omfattar de länder som idag saknar lagstiftning mot djurförsök på kosmetiska produkter och ingredienser.