Be Seen. Be Heard. kampanjen lyfter att unga har en viktig roll att spela i de beslut vars konsekvenser de ska leva med.

Unga Örnar backar namninsamlingen #Rösträtt16 och Be Seen. Be Heard!

Den globala kampanjen Be Seen. Be Heard. initierades av The Body Shop i samarbete med FN:s ungdomssändebud och lanserades tillsammans med den omfattande rapporten ”Be Seen. Be Heard: Förstå unga människors politiska deltagande".

Rapporten ger en ögonblicksbild i ett kritiskt skede och ska främja förståelse för de fördomar och strukturella hinder som hindrar unga människor från att delta i det offentliga livet. Resultaten inkluderar 26 länder med totalt 27 043 respondenter, varav mer än hälften var under 30 år vilket gör den till den största undersökningen som The Body Shop någonsin har gjort.

Målet för kampanjen är att öka miljontals unga människors politiska inflytande i över 80 länder tvärs över sex kontinenter.

The Body Shop samarbetar med Youth 2030 Movement för en större demokrati, och står bakom namninsamlingen #Rösträtt16, för att som aktörer tillsammans med unga och vuxna gå samman för att kräva att riksdagen ändrar kommunallagen så att Sverige kan ha testverksamhet med rösträtt från 16 år i kommunala val 2026.

Nu ansluter Unga Örnar till gruppen organisationer som backar kampanjen Be Seen. Be Heard och namninsamling för en mer inkluderande demokrati; #Rösträtt16!

Unga Örnar vill skapa ett samhälle där alla barn och unga har en meningsfull, rolig och trygg fritid samt en jämlik barndom.
De kämpar för att alla barn i Sverige och världen ska ha det bra, och tycker att vuxna behöver bli bättre på att lyssna på barn och unga och att de ska få vara med och bestämma och har länge arbetat aktivt för en mer inkluderande demokrati och sänkt rösträttsålder.

- Det är av avgörande betydelse att unga, då de påverkas av demokratin, ges möjlighet att aktivt delta och påverka den. Genom att ge unga möjlighet att rösta ger vi dem en plattform att uttrycka sina åsikter, värderingar och visioner för samhället de lever i. Det är så vi skapar en stark och inkluderande demokrati, säger Tomas Aronson Ylipää, Förbundssekreterare, Unga Örnars Riksförbund

-18-24 åringar i Sverige är den mest underrepresenterade gruppen på alla politiska nivåer. Det är samtidigt en grupp samhällsmedborgare som kommer att få leva med konsekvenserna av de politiska beslut som fattas idag. Därför har de en viktig roll att spela. Vi är så glada över att kunna samarbeta med starka ungdomsledda organisationer som Unga Örnar, Rädda Barnens Ungdomsförbund, RFSL Ungdom och Elevernas Riksförbund i kampen för att skapa en värld där allas röster får höras, säger Matilda Wiechel, Activism & Communications Manager på The Body Shop.

.

Det är dags att göra demokratin större genom att släppa in unga - på riktigt!

Skriv på här för en större demokrati!

Ta del av rapporten Be Seen. Be Heard. Förstå ungas politiska deltagande.

Läs mer om kampanjen.

OM THE BODY SHOP

Global cruelty-free ikon och certifierat B Corp™ som med aktivistiskt fokus kämpat för djur- och miljöfrågor sedan 1976 då varumärket grundades av Anita Roddick. The Body Shop banade vägen för filosofin att företagande ska vara en kraft för positiv förändring i världen, vilket fortfarande är varumärkets syfte.

The Body Shop skapar etiska, effektiva och hållbara produkter med ingredienser av naturligt ursprung inom kroppsvård, hudvård, hårvård och makeup. Idag finns ca 2 500 The Body Shop-butiker i över 80 länder och skapar kroppsälskande produkter med effektiva ingredienser av naturligt ursprung – för alla.

Femfaldigt utnämnda till Sveriges mest hållbara skönhetsvarumärke enligt konsumenterna i Sustainable Brand Index™, Europas största varumärkesundersökning om hållbarhetskommunikation.