The Body shop blir det första globala skönhetsvarumärket med 100 % veganska ingredienser!

The Body Shop är det första globala skönhetsvarumärket i världen med 100 % veganska produktformuleringar inom alla områden inklusive hudvård, kroppsvård, hårvård, smink och doft!* Hela produktportföljen har nu certifierats av Vegan Society, den gyllene standarden när det kommer till veganism.**

- Vi gjorde det! Nu är alla våra produktformuleringar från The Body Shop certifierade av The Vegan Society. Vi ser hur allt fler konsumenter vill välja produkter fria från animalier. Därför var det viktigt för oss att säkra att varenda produktformulering verifieras av The Vegan Society – föreningen som skapade själva begreppet ”Vegan” redan 1944. För oss är det här ett stort framsteg och ett statement för att visa att vi som ett globalt varumärke fortsätter stå upp för att inga djur ska skadas i jakten på skönhet, säger Matilda Wiechel, Activism & Communications Manager på The Body Shop i Sverige och Danmark.

The Body Shop har en lång historia av djurrättskampanjer som går tillbaks till 1980-talet, och pågår än idag. Senast med Save Cruelty FreeCosmetics, ett Europeiskt medborgarinitiativ där 1 miljon kunder höjde sina röster och skrev under för att uppmana EU att skydda det förbud mot djurförsök som finns idag och som hotas av nya testkrav på redan säkra ingredienser.

Vegansk kosmetikaindustri förutspås växa med 6,31 % mellan 2023-28 och nå hela 24 miljarder dollar 2028 (1).

Mer än en av tio unga säger att "vegansk" är en viktig faktor i deras köpbeslut när det kommer till hälso- och skönhetsprodukter (2). Många av dem väljer The Body Shop som vill fortsätta ligga i framkant för att svara upp på det växande kundkraven.

Det handlar också om tydlig kommunikation. Ett produktsortiment där kunderna på ett enkelt sätt kan se att alla formuleringar är veganska, är en milstolpe på vägen mot en helt cruelty-free skönhetsbransch.

The Vegan Society representerar den högsta globala standarden inom vegansk certifiering inom flera branscher, vilket gör dem till en pålitlig partner med hög igenkänning hos medvetna konsumenter.

Certifieringsprocessen är extremt noggrann, varje leverantör och tillverkare av råvaror och ingredienser granskas. För The Body Shop har det inneburit att över 4000 ingredienser validerats i över 1000 produkter, innan de godkänts för att få bära The Vegan Society-märkningen.

Hos The Vegan Society, hoppas man på att certifieringen kommer att inspirera fler skönhetsvarumärken att se över sin syn på animaliska ingredienser och konsumtion av djur i framtiden.

-Vi riktar ett stort grattis till The Body Shop för att 100 % av deras produktformuleringar är veganska och nu certifierade med The Vegan Society-märkningen. Det har varit ett enormt projekt för dem och visar deras engagemang och hängivenhet för vegansk skönhet.

Vi hoppas att detta viktiga steg sätter en global standard för andra skönhetsmärken att följa och inspirerar till ytterligare förändringar för att minska djuranvändning och exploatering i hela branschen, säger Chantelle Adkins från The Vegan Society.

.

Om The Vegan Society

The Vegan Society är världens äldsta Vegan Society vars medgrundare Donald Watson myntade termen "Vegan" 1944. Det är en organisation som tillhandahåller information och vägledning om olika aspekter av veganism, inklusive till befintliga och potentiella Veganer, storkök, vårdpersonal, pedagoger och media. Vegan Societys produktregistreringssystem, Vegan Trademark, är allmänt erkänt som den globala standarden för veganska produkter, vilket säkerställer att produkterna är fria från animaliska ingredienser och djurförsök. Det veganska varumärket har hjälpt användare att identifiera att en produkt är fri från animaliska ingredienser och djurförsök sedan 1990. Vegan Societys varumärke finns på över 65 000 produkter över hela världen, inklusive kosmetika, kläder, mat, dryck och hushållsartiklar.

.

*Från och med december 2023 har The Vegan Society certifierat The Body Shop som första globala skönhetsmärket som uppnår 100 % veganska produktformuleringar.

**Från och med december 2023 har alla The Body Shops nuvarande produktformler certifierats av The Vegan Society. Utgående formuleringar som inte har certifierats av The Vegan Society säljs slut och kan finnas på marknaden under en övergångsperiod.

1 Research and Markets, Global Vegan Cosmetics Market Outlook, 2028, (maj 2023).

2 Data baserad på ett nationellt representativt urval av 18–24-åringar i Storbritannien som tagits i datauppsättningen 12.11.2023 YouGov GB Profiles som visar att 11 % väljer "lämplig för veganer" som en viktig faktor när de väljer ett smink- eller personligt vårdmärke .

OM THE BODY SHOP

Global cruelty-free ikon och certifierat B Corp™ som med aktivistiskt fokus kämpat för djur- och miljöfrågor sedan 1976 då varumärket grundades av Anita Roddick. The Body Shop banade vägen för filosofin att företagande ska vara en kraft för positiv förändring i världen, vilket fortfarande är varumärkets syfte.

The Body Shop skapar etiska, effektiva och hållbara produkter med ingredienser av naturligt ursprung inom kroppsvård, hudvård, hårvård och makeup. Idag finns ca 2 500 The Body Shop-butiker i över 80 länder och skapar kroppsälskande produkter med effektiva ingredienser av naturligt ursprung – för alla.

Femfaldigt utnämnda till Sveriges mest hållbara skönhetsvarumärke enligt konsumenterna i Sustainable Brand Index™, Europas största varumärkesundersökning om hållbarhetskommunikation.

Relaterat innehåll