Frida Ronge, november 2019. Foto: Mikaela Fredrikson/Hungerprojektet

Frida Ronge ambassadör för Hungerprojektet

Frida Ronge är gastronomisk ledare på Tak, känd för att ha skapat en helt egen japansk-nordisk matlagningsstil. Hon är också känd för att vara en stark röst för hållbar mat och certifierad fisk. I och med ambassadörskapet med Hungerprojektet kommer hon från och med nu även vara med och bidra till att avskaffa hunger och fattigdom i världen.

– Mat på bordet är en mänsklig rättighet, ändå går 822 miljoner människor och lägger sig hungriga varje dag. Det känns helt rätt att få vara en röst för Hungerprojektet och bidra till att stärka kvinnor som kämpar för att ta sina familjer ur hunger. Jag hoppas att jag kan bidra med att göra den här frågan mer synlig, säger Frida Ronge.

Hungerprojektet arbetar med samhällsledd utveckling i byar på landsbygden i Afrika, Asien och Latinamerika. Utgångspunkten är alltid att stärka flickor och kvinnor, så att flickor får möjlighet att gå i skolan och kvinnor kan starta företag. När kvinnor får rätten och möjligheten att delta i samhället på lika villkor som män, då utvecklas hela samhällen positivt.

Många av de människor som nås av Hungerprojektets program lever på fattig landsbygd med småskaliga jordbruk som enda källa till försörjning. Dessa människor är de som gör minst ekologiskt fotavtryck samtidigt som de drabbas hårdast av klimatförändringar, när oförutsett väder gör att en hel skörd kan gå förlorad i torka eller översvämning.

Fridas roll som ambassadör kommer att innebära engagemang i olika projekt, event och insamlingskampanjer.

– Samarbetet med Frida Ronge är otroligt spännande. Att få jobba med en person som är så engagerad i hållbar matkonsumtion kommer att vara lärorikt på många sätt. Vi är så glada över att få ytterligare en stark röst i vårt arbete med att skapa en mer jämlik och jämställd värld där kronisk hunger är avskaffad. Med Fridas hjälp hoppas vi att allt fler människor ska engagera sig i hungerfrågan, säger Silvia Ernhagen, vd på Hungerprojektet.

Samarbetet tar fart under 2020 men redan nu är förberedelser igång för att stå helt startklara i januari. Ett antal aktiviteter med fokus på upplysning om hållbar matkonsumtion, om hungern i världen och vad vi tillsammans kan göra för att avskaffa den håller på att ta form.

För mer information, kontakta Tina Forslund tel: 0704627010

Tina.forslund@hungerprojektet.se

Fakta: Frida Ronge

• Frida brinner för hållbar och näringsrik mat och metoder för att minska matsvinn. Sedan 2018 är hon ambassadör för hållbart fiske för märkningen MSC och driver på användandet av hållbar certifierad fisk. Frida var även först i Sverige med att använda svenskt sjögräs och alger, som hon ser stor potential i.
  • 2012 öppnade Frida den framgångsrika restaurangen vRå i Göteborg i det nybyggda hotellet Clarion Post. Tidigare var hon kökschef på Råkultur i Stockholm och har även arbetat som teppanyaki/sushikock på Yasuragi.
  • Bland utmärkelserna finns Silvermedalj i Seven Sushi Samurai-världsmästerskapet i London 2010, Årets “Rising Star” i White Guide 2013 samt vinnare av Karin Franssons Mentorpris i Årets kock-tävlingen 2014.
  • Frida gav ut kokboken Rå som Sushi 2017.
  • På Restauranggalan 2017 utsågs Frida Ronge till Årets Smakskapare samt även Årets Innovatör tillsammans med Petter Stordalen.

Läs mer om Frida Ronge här.