Thermotech exportsatsar i Spanien

Thermotech, leverantör av vattenburen golvvärme och tappvattensystem, har tecknat avtal med Energesis Home, ett dotterbolag till Energesis Group i Valencia. Energesis Group är ett av Spaniens ledande forsknings- och utvecklingsföretag inom geotermiska företagsprojekt och energieffektiviserings-frågor. Energesis Home fokuserar på den privata bostadsmarknaden med Thermotech golvvärme som en av de primära produkterna i portföljen.

Energesis har stor erfarenhet av stora projekt inom geotermi och har sin grund i The Polytechnic University of Valencia. Företaget var först på den spanska marknaden med att utföra termiska responstest av borrhål (injicera och utvinna värme) med en mobil enhet. Responstesten är viktiga för att kunna projektera ett geotermiskt projekt på rätt sätt.

- Vi är mycket glada att kunna knyta ett så kunnigt och ambitiöst företag till oss. Jag är övertygad om att timingen för samarbetet är helt rätt med tanke på den svacka som den spanska marknaden varit i och teknikerna passar bra ihop, säger Andreas Anderzon, marknadschef på Thermotech och ansvarig för export till Västeuropa.

- Energesis är i en utvecklingsfas och det känns bra att kunna utveckla samarbetet med en namnkunnig leverantör som står för kunskap, kvalitet och design, säger Luis Romera Chordá, VD på Energesis, i en kommentar till samarbetsavtalet.

Spanien står inför en stor omläggning från direktverkande el som huvudsaklig värmekälla till att använda andra värmekällor så som geotermisk värme med värmepumpslösningar. Lågtempererade golvvärmesystem och värmepumpar är en bra, energieffektiv och ekonomisk kombination.

- Samarbetet, med fokus på hela systemlösningar, är ett steg i rätt riktning strategiskt med tanke på den utveckling vi ser framför oss de kommande åren, säger Anders Andersson, VD och delägare i Thermotech.

Andreas Anderzon
Marknadschef
Tel:   060-64 70 92
E-post: andreas@thermotech.se