Pressmeddelande -

TRETORN fortsätter driva utveckling mot hållbara material och ansvarsfull produktion

TRETORN fortsätter driva utveckling mot hållbara materialoch ansvarsfull produktion - lanserar en höstkollektionsom rör sig mellan den skandinaviska naturen och stadensoutforskade områden.

Höstkollektionen visar hur Tretorn med ett arv som sträcker sig tillbaka till 1889 fortsätterutveckla plagg som kombinerar funktion och stil för livets verkliga tillfällen utomhus.Med kollektionens funktionella plagg och hållbara design vill Tretorn förenkla vardagenför konsumenten att ta sig från A till B lika stilsäker som varm och torr.

”I vårt kollektionsarbete ser vi både i backspegeln där vårt arv, klassiska siluetter ochformspråk bygger fundamentet samtidigt som vi riktar blicken framåt i vårt sökandeefter mer hållbara lösningar och innovation. Detta är något som genomsyrat arbetetmed höstens kollektion där form och funktion kopplat till vårt DNA gör sig synlig iallt från siluetter till materialval.”

– Carl-Henrik Hallen, Head of Design

REGNKLÄDER SOM TAR ANSVAR
Höstkollektionen är en vidareutveckling av Tretorns hållbarhetsarbete som går undernamnet Eco Essentials. Det kontinuerliga hållbarhetsarbetet är en fundamental del avTretorns utveckling, där Eco Essentials fungerar som en plattform för framtida tillväxtinom ansvarsfull produktion och design. Ambitionen är att för varje kollektion ha en allthögre andel återvunna material i produkterna. I höstkollektionen år 2022 arbetar Tretornbland annat med återvunna PET-flaskor, FSC-certifierat naturgummi och en vattentätPVC- och flourkarbon-fri PU-beläggning.

OM TRETORN
Tretorn är ett svenskt varumärke som grundades 1891 i Helsingborg och är verksammaöver hela Europa såväl som globalt. Tretorn utvecklar och designar ytterkläder somklarar av de skandinaviska väderförhållandena med funktionalitet, hållbarhet ochinnovation i fokus. Varumärket är en del av Thevea Brands Group med huvudkontor iHelsingborg. Bolaget har cirka 100 anställda.