Den nya osötade vintrenden från L.A. har nått Sverige

Senaste året har trenden med ekologiska viner exploderat i Kalifornien men det är först nu som fokus riktas mot sockerhalten – som många gånger är onödigt hög och sällan angiven på vinetiketten. I veckan lanseras Cavan UN’SWEET Organic i Sverige och hakar därmed på den Kaliforniska trenden med osötade viner. Det nystartade vinbolaget bakom Cavan är det LA-baserade UN’SWEET som grundades av Lisa Agerman och Malin Eklund, och senare anslöt sig även entreprenören och författaren Michaela Forni till projektet.

Nu lanserar UN’SWEETsina osötade viner i USA och Cavan blir vinbolagets första produkt för den svenska marknaden. Vårt bubbel har vi valt att producera i Spanien för att vara så lokala som möjligt.

Michaela Forni säger: ”Jag blev sjukt exalterad när jag fick förfrågan om att ta fram en ekologisk Cava och jag är extra stolt över att den har en schysst prisklass och smakar fab! Cavan är det perfekta bubblet och passar verkligen för alla tillfällen både när man vill glamma till det lite extra på fest eller i vardagen, och så är den Solvattenmärkt också!”

Lisa Agerman, tidigare Head of Global Sales på & Other Stories och grundare av UN’SWEET:”I samarbete med en erkänd vingård i norra Kalifornien har vi tagit fram en serie viner som smakar fantastiskt, men utan allt det där onödiga tillsatta sockret. Även i flera bubbel idag tillsätts socker men det har vi på UN’SWEETvalt att inte göra i vår Cava. Därför är den en så kallad Brut Nature och är både perfekt torr och ekologisk!”.

Malin Eklund, PR- mediekonsult och medgrundare av UN’SWEET: “Varken den svenska eller amerikanska vinbranschen har traditionellt pratat högt om alla onödiga tillsatser och socker som kan finnas i viner. Men tiderna förändras. Vi såg en möjlighet att göra det enklare för kunden att hitta rätt genom att helt fokusera på osötade viner. UN’SWEET Brut Nature Organic är en naturlig del av den satsningen.”

Tracy Tutor, toppmäklare, författare och tv-stjärna i TV-kanalen Bravos hitshow "Million Dollar Listing LA" är sedan förra året delägare i den amerikanska delen av bolaget UN’SWEET tillsammans med Lisa Agerman och Malin Eklund.

Förutom att hon är mäklare till Hollywoodstjärnor som Edward Norton och Channing Tatum så har hennes bok om sin karriär (”Fear is Just a Four-Letter Word”) blivit en bästsäljare i USA.

Malin Eklund berättar: "Vi kände tidigt i processen att vi behövde samarbeta med en lokal erkänd personlighet i LA för att nå ut till den amerikanska vinmarknaden. Tracy Tutor blev ett självklart val då vi hade träffat henne via vänner i Los Angeles och länge beundrat henne som toppmäklare i Million Dollar Listing. Vi presenterade vår idé att ta fram en serie lokalt producerade viner utan tillsatt socker och onödiga tillsatser och vi klickade direkt med Tracy. Hennes medverkan har varit avgörande för att få oss att inse hur vi bäst når den amerikanska kunden.”

UN’SWEET Brut Nature Organic finns tillgänglig för beställning online på Systembolaget.se från 29 mars 2021. Artikelnummer: 5111301.

• cava
  • bubbel