Få känner till att det finns Rättvisemärkt vin till försäljning

Försäljningen av Rättvisemärkt choklad, kaffe, bananer och bomull ökar. Nu finns även Rättvisemärkt vin tillgängligt i Sverige. Men det är få svenskar som vet om det.

I en undersökning gjord av Novus angående svenskarnas syn på Rättvisemärkt vin finner man att en minoritet av svenska befolkningen känner till att det finns Rättvisemärkt vin på Systembolaget (35%).  Sex av tio svenskar tycker att det är viktigt att Systembolaget tillhandahåller Rättvisemärkt vin (61%) Lika stor andel, sex av tio (62%), tycker att det är viktigit att Systembolaget tydligare skyltar och/eller märker upp Rättvisemärkt vin i butikerna.

-          Vi behöver alla skapa förutsättningar för att konsumenten lättare ska kunna ta klokare beslut. Importen och efterfrågan av Rättvisemärkt vin ökar, men det finns fortfarande mycket mer att göra, säger John Wistedt vd Future Wines som är intiativtagare till undersökningen.

Maria Wetterstrand handlar mest Rättvisemärkt tror svenska befolkningen

I undersökningen ställdes även frågan vilken av partiledarna tror svenskarna till vardags handlar mest Rättvisemärkt. Maria Wetterstrand slog ut alla andra partiledare. Över hälften (55%) av svenskarna tror att Wetterstrand är den av partiledarna som idag handlar mest rättvisemärk. Detta kan jämföras med Maud Olofsson på 7% och Jan Björklund som kom sist i undersökningen med sina 1%.

Om Rättvisemärkt

Rättvisemärkt är en oberoende produktmärkning som bidrar till förbättrade arbets- och levnadsvillkor för odlare och anställda i utvecklingsländer. Rättvisemärkt är en garanti för att en produkt uppfyller internationella Fairtrade-kriterier. För mer information: www.rattvisemarkt.se

Om Future Wines

Future Wines är vinagenturen som har beställt undersökningen av Novus. Future Wines startades 2009 och  har lanserat Fairhills Santiano Chardonnay Semillon, nr 6689, som är Systembolagets första vita vin på box, i ordinarie sortiment, som är Rättvisemärkt (Fairtrade).

Kontakt:

John Wistedt, Future Wines. Tel:  +46 (0)70 218 00 80, john@futurewines.se www.futurewines.se

• Alkoholhaltiga drycker

• fredrik reinfeldt
  • maria wetterstrand
  • vitt vin
  • vin
  • rättvisemärkt vin fairtrade
  • future wines
  • john wistedt
  • picnic vin
  • rättvisemärkt
  • rättvisemärkt vin
  • fairhills santiano rättvisemärkt
  • fairhills santiano
  • fairhills
  • chile
  • chardonnay
  • bag in box rättvisemärkt

Future Wines startades 2009 men har redan hunnit etablera sig väl på den svenska vinmarknaden och importerar i dagsläget viner från några av världens mest kända vinregioner.

Övriga viner som finns i Future Wines sortiment är tre viner från Alsace i Frankrike; Jean Biecher Rielsing (nr 12284), Biecher Riesling Réserve (nr 2198), Marie d’Alsace (nr 12244) och ett italienskt vitt vin från Verdicchio dei Castelli di Jesi, Zecci Verdicchio Classico (nr 2478).