Internationella kvinnodagen och kvinnor i vinbranschen!

Visste du att bakom de omtyckta vinerna från Pierre Chavin står en kvinna? Domaines Pierre Chavin är en producent som gör kvalitetsviner i många av Frankrikes mest kända vinregioner. Ambitionen för Pierre Chavins vinmakare är att skapa ursprungstypiska viner med en tydlig regional karaktär.

Man jobbar alltid i nära samarbete med vinodlarna och visar stor respekt för de lokala vinmakningstraditionerna. Pierre Chavin är inte en person utan namnet kommer från att Pierre är ett vanligt franskt namn som översatt blir Sten vilket syftar till producentens jordmån och område. Chavin är ett kort namn som innehåller ordet VIN, hjärtat av hela Domaines Pierre Chavin!

Företaget drivs då inte av Pierre utan av Mathilde Boulachin. Mathilde är uppväxt i Champagne-regionen och har studerat och arbetat utomlands vilket gör att hon talar flytande franska, engelska, spanska och svenska. 2016 vann Mathilde ”Women Equity for Growth award” och hon blev även omnämnd I “Top 20 of the wine world” som e nav de som gjort avtryck i franska vinindustrin under 2016.

Vi på The Wine Team är stolta över vårt samarbete med Domaines Pierre Chavin och andra kvinnor i vinbranschen över hela världen.

Olivia Ravon Andersson

Marketing Coordinator 070 670 10 42