Jens Lapidus lanserar signaturviner under välkänt namn

Under egen etikett lanserar Jens Lapidus sin ultimata vinkombo: En krispig ekologisk Cava Reserva från Katalonien, tillsammans med en elegant men kraftfull Barbera d’Asti från Piemonte.

Jens Lapidus är brottmålsadvokaten som blev succéförfattare med den internationella framgången med Snabba Cash-böckerna. Nu är han tillbaka med två noggrant utvalda viner under namnet Snabba Cash by Jens Lapidus.

Ett redan befintligt intresse för mat och dryck växte sig starkare när Jens 2017 flyttade till Mallorca. På en plats där vin inte sällan är en del av måltiderna och där vinodling har en rik historia föddes en dröm om att ta fram sina egna viner. Nu presenterar han stolt sitt eget vinvarumärke med två signaturviner.

Jag har alltid gillat riktigt bra bubbel och kraftfulla röda viner. Därför är det självklart för mig att nu när jag tar chansen, lansera en Cava som en hommage till min tid på Mallorca och dessutom en röd Barbera som funkar absolut bäst till vad jag tror är Sveriges godaste risotto – min frus.”

Tillsammans med The Wine Team och deras producenter har Jens tagit fram den perfekta kombon: En generös ekologisk Cava Reserva med krämiga bubblor som funkar både som fördrink och till skaldjur, samt en koncentrerad och smakrik Barbera d’Asti som framför allt är en perfekt matchning till italienska klassiker som pasta, risotto eller charkuterier.

Jag har märkt att Snabba Cash står för något viktigt. En berättelse som inger en känsla av Sverige idag. Därför vill jag testa att föra över den känslan på något annat. Snabba Cash är inte ett vintypiskt namn, men det är i grunden en historia där olika världar möts.

I april 2022 lanseras Snabba Cash by Jens Lapidus med två viner av hög kvalitet som passar lika väl för den vinintresserade som för den nyfikna konsumenten. Båda artiklarna finns att beställa online på systembolaget.se från och med den 18/4.

Kontakta madeleine@winteam.se för varuprov.

• mousserande vin
  • gastronomi