Ludwig Bergh - 100% klimatkompenserade viner

”Vi är en del av problemet – hur är vi en del av lösningen?” - Läs mer på www.wineteam.se/bergh och ta del av dokument och certifikat.

För oss på The Wine Team är det självklart att verka för en hållbar utveckling. Vi har varit tidiga i branschen med att ställa om till ekologiska produkter samt ersätta biltransporter mot tågtransporter. För oss är det viktigt att ständigt ta nya kliv inom hållbarhet och fortsätta att utvecklas. Detta initiativ har vi gjort då vi ser det som självklart att vi ska ha klimatkompenserade produkter i vår portfölj och vi har även sett det som en viktig lärandeprocess om vad som orsakar mest växthusgaser och var vi bör jobba vidare framåt för att minska vår påverkan. Vår målsättning är att vara den mest hållbara aktören inom vår bransch och hoppas inspirera konkurrenter och samarbetspartners till att följa vårt exempel.

Vi jobbar för att minska vår klimatpåverkan och att klimatkompensera för den påverkan vi har. Från 1 september 2022 blir våra tre viner (Riesling, Grüner Veltliner & Pinot Noir) från Ludwig Bergh 100% klimatkompenserade.

Certifikat

Områden med högst klimatpåverkan för samtliga produkter är förpackningsmaterial, distribution och vinproduktion. Det är även de områden där flest riktade insatser och val har gjorts för att minska klimatpåverkan. På gårdsnivå används varken bekämpningsmedel eller konstgödsel. I tillverkningen kommer energi från förnybar el och träflis. Förpackningen är en lättviktsflaska, och distributionen från gård till lager i Sverige sker framför allt med tåg.

”I jämförelse med andra studier på viner som gjorts de senaste åren hamnar Ludwig Bergh-sortimentet i det lägre spannet bland de klimatfotavtryck som uppmätts. Detta kan förklaras av varumärkets redan etablerade miljöprofil och de åtgärder man har vidtagit för områden med hög klimatpåverkan.” Ur Zero Missions klimatanalys

Klimatkompensation:
Vi klimatkompenserar genom att investera i effektiva spisar på Madagaskar, ett projekt med det högsta kvalitetsbetyget, Gold Standard som även stödjer 10 av FN:s globala hållbarhetsmål. Projektet arbetar med att minska behovet av ved, bevara den skog som finns kvar på Madagaskar samt återplantering av träd. Familjerna betalar en liten för elspisarna som även bidrar till att familjernas hälsa blir avsevärt bättre då de inte längre andas in röken, vilket har betydande hälsorisker. Dessutom sparar familjerna pengar som annars hade gått till ved och kol.

Läs mer på www.wineteam.se/bergh

För frågor och varuprov kontakta:
Madeleine@wineteam.se

• Jordbruk, lantbruk, fiske