Att ha kul på jobbet ger klirr i kassan

I 15 års tid har Elisabet Vinberg Hearn på Think Solutions AB brunnit för idén att det ska vara kul att jobba, och att alla kan vinna på det - medarbetarna själva, kunder och andra intressenter, och sist men inte minst företaget.

Under fyra års tid hade Elisabet ansvaret på American Express Europe att skapa en arbetsplats där folk verkligen vill vara, en företagskultur där medarbetarna känner sig betydelsefulla, där de har chansen att göra ett bra jobb och därför kan leverera en fantastisk kundupplevelse. Hon lärde sig från grunden vad det finns för drivkrafter bakom engagemang och hur detta leder till kundnytta och lönsamhet, och hur tokigt det kan bli många gånger när ledare inte är medvetna om denna dynamik.

Otaliga undersökningar under de senaste 20 åren pekar på att så många som två tredjedelar av anställda inte är fullt engagerade på jobbet. Det innebär att de kanske är på jobbet men de är inte fullt involverade i det som sker, de gör kanske bara det de måste men inte mer, de längtar bara till veckans slut eller ser sitt jobb som ett "nödvändigt ont", för att tjäna pengar så de kan göra det de verkligen vill i livet.

Förutom att detta självklart är dålig ekonomi för de organisationer som betalar folks lön men inte får tillgång till personernas fulla kapacitet, så är det framför allt ett slöseri med mänskliga resurser på individuell nivå.  Tänk vilken slöseri det blir med ens tid om man "sitter av" 7-8 timmar per dag och inte trivs eller känner att det är värdefullt att vara där. Det är nog ingen som egentligen vill vara i den situationen.

Det finns mycket en organisation kan göra för att skapa medarbetarengagemang och det är detta Think Solutions bistår företag med.

Till stor del drivs medarbetarengagemang av ledarskap. Hur den närmaste chefen jobbar med sina medarbetare är av avgörande betydelse för engagemanget. Bland annat krävs det att chefen kommunicerar tydliga förväntningar och följer upp varje vecka med feedback på det utförda arbetet. Det kan tyckas ofta, men faktum är att folk vill bli sedda och hörda för annars är det lätt att bara glida undan och inte ge sitt allt.

En annan viktig faktor som chefen kan hjälpa sina medarbetare med är att klargöra mening med arbetet. Varför jobbar avdelningen eller företaget med det de gör? Vad är syftet? Och hur bidrar det personen gör till det syftet? Det ligger i människans natur att vilja förstå "varför".

Det är dock inte chefens ansvar att "göra" medarbetare engagerade. Alla har ytterst ansvar för sin egen grad av engagemang, men chefen kan med förståelse om vad som skapar engagemang skapa de förutsättnignar som krävs för att detta ska komma till stånd.

Och engagemang lönar sig. Det leder till nöjdare och mer lojala kunder, och ytterst till bättre lönsamhet. Engagerade medarbetare ger bl.a. 12-18% högre produktivitet och 51% lägre personalomsättning (källa: Gallup).

Det är således inte bara bra att ha engagerade medarbetare, det är en förutsättning för hållbar lönsamhet.

• ledarskapsutveckling
  • ledare
  • ledarskap
  • personalomsättning
  • produktivitet
  • feedback
  • chef
  • kul att jobba
  • kundservice
  • lönsamhet
  • american express
  • medarbetarengagemang
  • företagskultur
  • framgång

Think Solutions AB startades av Elisabet Hearn 2001 och arbetar både i Sverige och internationellt med både stora globala och mindre företag. Vi hjälper företag att förbättra lönsamheten genom sin företagskultur, hur de leder och engagerar sin personal. Vårt erbjudande inkluderar rådgivning, föreläsningar, seminarier i ledarskap och personlig utveckling, 360 graders feedback, coaching och det interaktiva kunskapsspelet Brand Game®. Vi arrangerar också skräddarsydda kurser och seminarier efter kundens behov. Bland kunderna finns bl.a. American Express, The Royal Bank of Scotland, Trygg-Hansa och KappAhl.

Elisabet Vinberg Hearn

Presskontakt VD Affärsutveckling, konsultuppdrag, talaruppdrag 0739-605903