Astar Malmö utökar utbudet – börjar med målarutbildning

Från och med måndagen 7 februari börjar Astar Malmö utbilda framtidens målare, då skolan utökar sitt utbildningsutbud.
– Det känns väldigt bra. Från min sida är det en ny skola och nya utmaningar, säger Ivan Hansson som håller i utbildningen.

Astar i Malmö utbildar sedan tidigare VVS-montörer och fastighetstekniker genom komvuxutbildningar, och nu expanderar skolan med en arbetsmarknadsutbildning inom måleri. Och det är på intet sätt någon novis som ansvarar för den nya utbildningen. Läraren Ivan Hansson har 34 års erfarenhet av måleri och sex års erfarenhet som yrkeslärare.

Intresset för den nya målarutbildningen har varit stort. Enligt Ivan Hansson är det många som har ansökt och varit på studiebesök, och omkring 15 elever påbörjar utbildningen då den drar i gång på måndag. Det finns dock ännu några platser kvar på utbildningen som kan ta in mellan 20–25 elever.

– Först och främst vänder sig utbildningen till elever som är arbetslösa och har någon form av kännedom av måleri, men även de som inte har det är välkomna, säger Ivan Hansson.

Liksom på alla Astars utbildningar är förväntningarna att så många som möjligt ska få jobb och komma ut i arbetslivet snabbt efter examen. För att maximera lärandet och chanserna till jobb genomförs 15 % av utbildningen på ett företag genom arbetsplatsförlagt lärande (APL).

Utbildningen, som är 42 veckor lång, går på helfart dagtid på plats i Malmö, men det finns möjlighet att studera teoridelarna på distans vid behov. Efter studierna får eleverna ett intyg över avklarad utbildning, och under studierna finns även möjlighet att få certifikat inom exempelvis heta arbeten, ställningsbyggnad, hjärt-lungräddning och liftutbildning.

TEXT: Jesper Råtts

• Vuxenutbildning