Bytte bana från civilekonom till lärare - nu blir han ny rektor på Thoren Framtid i Falköping

Vic Guedira är civilekonomen som blev lärare. Nu blir han ny rektor på Thoren Framtid i Falköping. Han tillträder den 11 januari och ser fram emot uppdraget.
- Eleverna är glada, positiva och nyfikna och något jag uppskattar är att Thoren Framtid ligger väldigt långt fram i digitaliseringen jämfört med andra skolor i Sverige, säger han.

Vic Guedira började sin yrkesbana i reklam- och pr-branschen där han hade ett eget företag. Han utbildade sig senare till civilekonom med inriktning mot bank och finans men insåg att den världen inte var hans grej och beslöt sig för sju år sedan i stället för att bli lärare. Efter studier i Uppsala och Manchester kom han sedan snabbt in på rektorsbanan.

- På det första jobb jag sökte så frågade skolan om jag inte ville bli biträdande rektor och på den vägen är det, säger Vic som närmast kommer från en tjänst från biträdande rektor på en F-6-skola i Södermanlands län.

När han den 11 januari tillträder som rektor på Thoren Framtid i Falköping så blir det första uppdraget som huvudrektor.

- I rollen som rektor är det är viktigt att bygga relationer med personal, vårdnadshavare och elever, men även med externa intressenter som fastigheter och kommunen. Jag tror det är centralt att bygga relationer för jag kan ju inte jobba själv, jag kan ju inte stå i aulan och undervisa alla elever på egen hand utan vi ska ju göra det här tillsammans, säger han.

Coronapandemin påverkar hela skol-Sverige just nu i större eller mindre omfattning.

- Det är en tuff situation men det finns en bra förberedelse i koncernen ThorenGruppen för det, säger Vic som ser fram emot sitt nya uppdrag i Falköping.

• thoren framtid

• Falköping