Mohanad Azab

En fighter med arkitektdrömmar

Mohanad Azab, elev på TIS Uddevalla, jobbar hårt för att uppfylla sina drömmar i livet. I november vann han EM-guld i brasiliansk jiujitsu i Stenungssund.

– Mitt mål är att bli professionell och kunna leva på sporten, säger han.

17-åringen kom till Sverige från Egypten för knappt tre år sedan och fick möjlighet att studera på Thoren Innovation School i Uddevalla. Han applåderar och hyllar utbildningen. – Jag trivs jättebra, det är en liten skola med familjekänsla. Man känner sig trygg och lärarna är jättebra, säger han berömmande.

EM-guldet har också skapat stora drömmar inom sporten. Hård underkastelse med träning sju dagar i veckan har gav resultat och nu hoppas han kunna ta ytterligare kliv inom sporten.

Nu närmaste väntar Scandinavian Open i Oslo. – Jag vill kunna satsa på att leva på sporten, men har också som mål att utbilda mig till arkitekt och klara skolan så jag kan söka mig vidare till universitetet, säger han.

Ivana Lipovac

Mod, Kraft och Passion

ThorenGruppen AB är ett norrländskt familjeägt utvecklingsföretag med stort samhällsengagemang. Företaget grundades 1999 och har expanderat varje år. Idag är vi över 2 000 medarbetare och driver bland annat gymnasieskolor, grundskolor och vuxenutbildning från Kiruna i norr till Malmö i söder.