Fler kvinnor i byggbranschen: “Är inte jättestark men jag klarar av yrket ändå”

Tunga lyft. Fysiskt krävande. Emilie Andersson bryr sig inte om det. Hon är en del av en växande andel kvinnor i byggbranschen.
- Jag är inte jättestark men jag klarar av yrket ändå - för att jag vill göra det, säger byggstudenten på Yrkesgymnasiet.

Mellan 2015 och 2017 ökade andelen kvinnor i Sveriges tio största byggbolag med 30 procent. Regeringens målsättning är att 25 procent av de som nyanställs i bygg- och anläggningsbranschen ska vara kvinnor senast år 2030.

På Bygg- och anläggningsprogrammet är cirka 9 procent kvinnor av både förstahandssökande och antagna elever i årskurs ett. Det är alltså en väsentligt högre andel kvinnor som utbildar sig till hantverksyrkena inom byggindustrin än som i dag arbetar inom dessa yrken (1,5 procent kvinnor), men männen är fortfarande i klar majoritet.
Emilie Andersson går tredje året på Yrkesgymnasiet i Uppsala och trivs med sitt val där hon som snickrande kvinna fortfarande går lite mot strömmen.

- Att vara kvinna i byggbranschen kan vara lite tufft just för att du är oftast ensam kvinna och har inga kvinnliga kollegor. Men för mig har det fortfarande inte varit något som jag tycker är jobbigt utan jag tycker det är kul att vara på en sån arbetsplats. Men det behövs fler kvinnor i branschen, för jag att få det mer jämställt för jag tror det kan bidra till en bättre arbetsmiljö och för få bort den här jargongen som kan vara, säger Emilie som lever efter filosofin vill man så kan man.

- Jobbet kan vara lite fysiskt krävande med tunga lyft ibland. Men egentligen tror jag att det sitter i huvudet att klara av något. Jag är inte jättestark men jag klarar av yrket ändå, för att jag vill göra det, säger hon.Hon gör sin APL på KL Bygg (Kent Löfberg Bygg) i Uppsala och trivs jättebra där.

- Jag har bra kollegor, bra arbetsledning och bra arbetsmoment att jobba med. Det roligaste är faktiskt att sätta lister för jag tycker det är lite utmanande med att få rätt vinklar och grader på listerna, säger Emilie som visat framfötterna under sin APL och redan har klart med en lärlingsanställning på KL Bygg efter studenten.

- För att få en anställning så behöver man vara där, komma i tid och visa att du är intresserad av att vara på arbetsplatsen, säger Emilie som även har ett par tips till de som velar kring sitt gymnasieval.

- Mina tre bästa tips är – välj inte det som dina kompisar väljer, gymnasiet är inte hela världen tänk inte att det avgör din framtid och välj något som du tror är kul.

• yrkesgymnasiet

• Uppsala