"För oss är lärlingsplatser vägen till verkligt resultat"

Det är med djup förvåning vi i Dagens Nyheter får läsa Idéinstitutets Katalys Daniel Suhonen och Sten Svenssons debattartikel "Skandal att de oseriösa gymnasierna får fortsätta”.

Artikel är uppbyggd på deras rapport "En granskning av oseriösa vinstdrivande aktörer inom gymnasieskolans yrkesprogram". Debattörerna slår sig för bröstet och påstår sig på ett raljant sätt kunna visa på uppenbara och systematiska kvalitetsbrister i en viktig och skör del av den svenska gymnasieskolan. Det är en ideologisk rapport byggt på antaganden, påståenden och rena spekulationer. Det är alarmerande, trist och oseriöst att en rapport så lättvindigt får spridning utan förankring i fakta.

ThorenGruppen är ett familjeföretag och vi återinvesterar största delen av våra vinster i verksamheten. Att bedriva skolor är ett samhällsansvar och vårt åtagande är långsiktigt. Vi har funnits i över 17 år och växer för varje år, det hade vi inte kunnat göra utan mycket nöjda elever och föräldrar. Vi vill utveckla och utmana den traditionella synen på utbildning och prövar gärna nya vägar. Ibland gör vi fel, men då rättar vi alltid till det på en gång. För oss är resultatet för våra elever det allra viktigaste.

Vi bedriver bland annat lärlingsutbildningar inom Yrkesgymnasiet på 12 orter runt om i landet därför att vi är övertygade att det är bästa sättet att lära sig ett yrke. Våra elever verkar idag inom drygt 1 000 olika företag runt om i Sverige där inte mindre än 96,6 procent av eleverna har lärlingsplatser. Men det viktigaste resultatet för oss är att 83 procent får jobb direkt efter studenten inom sitt yrke.

Vägen dit har inte varit enkel, men för oss är lärlingsplatser vägen till verkligt resultat. Andel elever som tog examen från Yrkesgymnasiet i våras var 81,2 procent jämfört med Skolinspektionens senaste mätning för riket som låg på 69,4 procent vilket tyder på att vi har en god och kvalitetsfylld undervisning som bara ökar från år till år. Om vi inte hade nöjda elever så skulle vi inte ständigt öka antal sökanden till våra lärlingsutbildningar.

Brist på insyn gör det lätt att fuska och strunta i de regler som finns. Vi har idag ett system där Skolinspektionen har full insynsrätt och så ska det vara. De är professionella. Vi har fått kritik som de allra flesta kommunala skolor. Det är till och med så att vi har färre brister än en genomsnittlig kommunal skola. Skolinspektionens statistik visar att endast 22 procent klarat sig helt utan anmärkning medan vi ligger på 45 procent. Men det allra viktigaste är att gör vi fel så åtgärdar vi det.

Vi har alltid haft en god dialog med Skolinspektionen. Därför är vi extra stolta och glada över att vi strax innan sommaren fick svart på vitt att samtliga våra skolor inom Yrkesgymnasiet uppfyller de krav som krävs för att upprätthålla en kvalitativ gymnasieutbildning. Vi ser myndighetens granskningar som positiva för att kunna utveckla vår verksamhet. Låt oss slå fast att vi är och förblir en långsiktig seriös aktör på den svenska skolmarknaden där resultaten för våra elever är det viktigaste.

Ni är varmt välkomna att besöka våra skolor.

Raja Thorén, vd, ThorenGruppen AB

• Företagsutbildning