Klart med nya lokaler - hit flyttar TBS Uppsala sommaren 2022

Sommaren 2022 flyttar Thoren Business School i Uppsala från Stora Torget till nya lokaler på Väderkvarnsgatan. Avtalet med fastighetsbolaget Bergsporten är skrivet på tio år.

Thoren Business School har huserat på Stora Torget i Uppsala sedan 2007. Det nuvarande bygglovet löper dock ut 2022 och då Uppsala kommun nu vill använda lokalerna till kommersiella verksamheter väntar en flytt för TBS Uppsala, som har hittat en ny central placering på Väderkvarnsgatan. De nya lokalerna, i ICA Hakons gamla kontors- och logistikfastighet från 1937, är på 2 100 kvadratmeter och ligger tio minuters promenad från nuvarande skola och åtta minuter från centralstationen.

- Vi bygger en skola i befintlig stomme i de nya lokalerna. Det känns fantastiskt att vi hittat dessa lokaler och kommit överens med Bergsporten. Det är ett lokalt förankrat fastighetsbolag och dialogen med Bergsporten har varit väldigt bra, säger Biljana Savic Lundell, fastighetsutvecklare på ThorenGruppen.

Även Bergsporten, ett privatägt fastighetsbolag som grundades i Uppsala 1980, är glada över tioårsavtalet med ThorenGruppen och TBS Uppsala.

- ThorenGruppen passar oss som handen i handsken då ThorenGruppen liksom Bergsporten vågar att ta för sig, utmana och se möjligheter. Efter några energigivande möten med Biljana Lundell skakade vi hand och bestämde oss för att göra det omöjliga möjligt och ansöka om tidsbegränsat bygglov för skolan. säger Bergsportens vd Alexander Westin och fortsätter:

- Med detta samarbete kommer vi bistå Thorengruppen med ny fastighet och ny skola i Uppsala innan bygglovet löper ut om 10 år. Om det blir inom vårt befintliga bestånd eller om det blir i nyförvärvade fastigheter, det återstår att se. Vi diskuterar flertalet möjligheter tillsammans.

Maria Hallberg, rektor för TBS Uppsala, ser fram emot de nya lokalerna.

- Det är klart det blir jättespännande med nya lokaler. Det är fortfarande ett centralt läge, blir nyrenoverat och ligger på gångavstånd från resecentrum vilket är viktigt för oss och våra elever. Vi har många kontakter med näringslivet och handeln och ett centralt läge gynnar vår verksamhet, säger hon.

• thoren business school

• Uppsala