Thoren Framtid Hässleholm utökar igen: "Här är ingenting omöjligt"

Skolan öppnade med 12 barn 2013. Sedan dess har Thoren Framtid Hässleholm växt för varje år. När skolan öppnar i höst har den 460 elever och innan terminsstart ska skolan byggas om igen.

Thoren Framtid Hässleholm huserar på P2:s gamla garnisonsområde utanför stan. Byggnaderna på området har nu omvandlats till bostäder, företagslokaler och skola. Thoren Framtid har byggt upp sin verksamhet i de fyra hus som omger fotbollsplanen på skolgården.

Rektorn Anne Henrichson har varit med sedan starten av skolan och hon är van ombyggnationer. Sedan 2013 har skolan nämligen fått bygga ut på varje sommarlov för att göra plats för alla nya elever som strömmat in till skolan i jämn och bred takt. Nu är det dags igen då huvudmannen ThorenGruppen givit klartecken att bygga ut och om lokalerna så att de anpassas för det nya elevantalet.

- De sista två åren har vi totalt ökat med 180 elever. Detta året ska vi bland annat utöka matsalen. Vi har ju 280 barn som går på fritids här också och det kräver många sittningar i matsalen, såväl till frukost, lunch som mellanmål, berättar rektorn och fortsätter:

- Vi ska sedan bygga två nya klassrum kombinerat med fritidsavdelningar i idrottshallshuset, sedan blir det två nya högstadieklassrum och även nya kontor.

Skolan har två parallellklasser i samtliga årskurser förutom två, där det är tre parallellklasser. Noterbart också att det finns fem fritidsavdelningar med 60-70 barn per avdelning. Men efter utbyggnaden till hösten så finns inte plats för fler elever på skolan.

- Då får vi förvalta det vi har, konstaterar Anne som även utökar personalstyrkan med två nya lärartjänster samt utökar lite på fritids också till hösten.

Förutom att Thoren Framtid i Hässleholm i höst har 460 elever så är det även över 600 barn i kö till skolan.

Vad är då framgångsreceptet för skolan?

- Det är en stabil personalgrupp och vi har fantastiska miljöer med en väldigt fin natur och fin utemiljö för barnen. Sedan har vi högt kunskapsfokus och hög studiero här, det blir en väldigt trygg studiemiljö för barnen, säger Anne.

- Vi är bra på att vara flexibla och hitta nya lösningar och vår personal är fantastisk. Personalen skulle kunna tycka att alla förändringar är negativa och jobbiga men de är väldigt positiva till allt och det är en stor anledning till att vi skapat den här miljön, säger hon.

Verksamhetschef Victoria Svensson säger så här om Thoren Framtid i Hässleholm:

- På vår skola i Hässleholm finns ingenting som är omöjligt. Både skolledning, personal och elever brinner för verksamheten och lever vårt koncept och värdeord i vardagen. Förra året utnämndes verksamheten till: ”Årets hjärta”. Jag är enormt stolt över att skolan till hösten är vår största grundskola och att så många nya fina elever få ta del av undervisningen både i skolan och på fritidshemmet.

• thoren framtid

• Hässleholm