Astar och Borlänge kommun i ny vårdsatsning

Borlänge kommun och Astar inleder en ny riktad vårdsatsning. Målet? Att höja kompetensen på vård- och omsorgspersonalen.
- En otroligt fin satsning. Borlänge kommun strävar ju hela tiden efter ”det bästa för Borlängebon”, säger utbildningssamordnaren Maria Glimtö, Astar.

Borlänge kommun har många anställda inom vård och omsorg. Nu har kommunen beviljats ett statsbidrag för att kompetenshöja sin vård- och omsorgspersonal.

- Särskilda satsningar på den här gruppen är inte så jättevanligt. Här får de ett anpassat upplägg för just den här gruppen, där klasserna bara består av visstidsanställda, säger Richard Berkemo, biträdande rektor på vägledningscentrum i Borlänge kommun.

Utbildningen genomförs i samarbete med utbildningsföretaget Astar där Maria Glimtö blir ansvarig utbildningssamordnare.

- Det känns otroligt spännande och en riktig utmaning, vilket ju gör att man taggar till lite extra. Borlänge kommun strävar hela tiden efter ”det bästa för Borlängebon” och det är en otroligt fin satsning. De köper in de här tjänsten av oss och det känns fantastiskt kul att de ville ha mig till det här, säger Glimtö.

Den första kullen börjar den 18 mars. Hur lång utbildningen blir, ja det beror delvis på elevernas förkunskaper och hur väl man lyckas med valideringsprocessen och att individanpassa utbildningen.

- Ska man genomgå en hel utbildning så räknar man på 1,5 år men då detta handlar om elever som redan jobbat så är tanken att man ska validera bort så mycket som möjligt så de får intyg på att de har kompetensen, säger Maria Glimtö och fortsätter:

- Borlänge kommun vill att vi ska driva detta i flera år, släppa in elever hela tiden och jobba flexibelt. Jag gillar att jobba så, att se och möta upp varje elev så att vi kan få bort dem från studierna och tillbaka till jobb så fort som möjligt, säger hon.

• Vuxenutbildning

• Dalarna

ThorenGruppen AB är ett norrländskt familjeägt utvecklingsföretag med stort samhällsengagemang. Företaget grundades 1999 och har expanderat varje år. Idag har vi över 1 800 medarbetare och 15 000 elever/deltagare inom våra utbildningsverksamheter.