Astars första väktarkull har tagit examen - nu väntar jobb direkt för Alexandra

1,5 års branschnära och breda studier. Nu har första kullen på Astars väktarutbildning tagit examen.
- Utbildningen har varit så himla bra, säger en av deltagarna, Alexandra Gunnarsson som fått jobb direkt hos Securitas.

Alexandra Gunnarsson har hunnit med en hel del i sitt yrkesliv. Hon har jobbat inom hotellbranschen, på vårdboenden och på lager. När hon fick tips om Astars väktarutbildning i Norrköping så nappade hon. 1,5 år senare är hon redo för arbetslivet som väktare, det efter en utbildning där hon även fått nya djupare kunskaper som kommer att hjälpa henne i väktaryrket.

- Vi har läst ämnen som psykologi, kommunikation, etnicitet, kulturmöten och konflikthantering. Det har gett mig jättemycket och jag hoppas det är till fördel i yrket. Att jobba som väktare handlar ju mycket om att kommunicera, det är a och o, säger Alexandra.

Det saknas inte jobbmöjligheter i bevakningsbranschen och Alexandra har fått napp direkt då hon ska börja jobba hos Securitas. Hon kan verkligen rekommendera utbildningen till andra.

- Ja, absolut. Den har gett mig så mycket och jag har utvecklats som person också. Sedan är man ju i princip garanterad jobb, säger hon.

Astars väktarutbildning i Norrköping samarbetar med BYA (Bevakningsbranschens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd) vilket är en kvalitetsmarkör i sig. Kursmaterialet har en nära koppling till BYA och då auktoriserade bevakningsbolag är medlemmar i BYA blir eleverna inte låsta till ett bolag utan kan söka jobb brett över hela Sverige.

- Deltagarna läser ju 1500 gymnasiepoäng på vår utbildning. I varje kurs utgår vi från väktarens arbetssituation så när våra elever kommer ut i verksamhet så har vi redan jobbat igenom många moment i våra kurser, säger Astars Sofia Svensson som är ansvarig för väktarutbildningen.

- När man pratar med bevakningsbolagen så är det en oerhörd kvalitetsstämpel att de gått utbildningen hos oss. Här får de en mycket bredare utbildning och bild av yrket än om man bara läser väktarutbildningens två grundkurser och gör 160 timmars praktik, säger hon.

Under hösten gjorde väktareleverna 160 timmars praktik och läste VU1 (väktargrundutbildning steg 1) men på grund av Coronapandemin så har den avslutande väktargrundkursen, VU2, tillfälligt ställts in för samtliga bevakningsbolag. Så nu ska de åtta deltagarna i Astars första väktarklass direkt ut i arbetslivet.

Samtidigt rullar utbildningen på med en klass som går termin 1, en som går termin 2 och i januari börjar en ny klass utbildningen.

- Det känns verkligen jättebra och min dröm är att vi inom Astar ska få hålla väktarutbildningar över hela Sverige. Intresse finns och jag tror det här är framtiden, säger Sofia Svensson.

• Brott

• astar

• Östergötland

ThorenGruppen AB är ett norrländskt familjeägt utvecklingsföretag med stort samhällsengagemang. Företaget grundades 1999 och har expanderat varje år. Idag har vi över 2 000 medarbetare och 16 000 elever/deltagare inom våra utbildningsverksamheter.