Entreprenör- och innovationsprofessor kliver in i ThorenGruppens styrelse

ThorenGruppen AB:s styrelse fortsätter att vara jämställda.
När Charlotte Wiberg går vidare till en tjänst som prorektor och vice vd för Chalmers kliver en annan kompetent kvinna in i hennes ställe.
Malin Malmström, professor i entreprenörskap och innovation vid Luleå Tekniska universitet, ser fram emot att bidra med sin kompetens.
- Det känns verkligen spännande att få komma till ett bolag som haft en sådan enastående resa, säger hon.

Ett av ThorenGruppens hållbarhetsmål är att styrelse och ledning ska ha jämn representation och att alla beslut som fattas ska vara jämställda.

Det skapar delaktighet och en miljö där alla tillåts växa. Det är en viktig komponent i ett hållbart företag och i ett hållbart samhälle.

Piteå-bördiga Malin Malmström inledde karriären vid en advokatbyrå, men längtan efter att byta spår i yrkeslivet förde in henne på den akademiska banan där hon idag är verksam som professor på Luleå Tekniska Universitet. Hennes forskning undersöker vilken roll genus spelar när finansiärer ska fördela medel till entreprenörer. Där har hon kunnat visa att företagande kvinnor får betydligt färre och mindre finansiering än företagande män.

- Det här är frågor jag givetvis brinner väldigt mycket för och hur villkoren omedvetet påverkar till exempel finansiärer i deras syn på företagande om du är kvinna eller man. Förenklat har jag studerat vilka mekanismer som ligger bakom detta, berättar hon.

Malin Malmström sitter också med i styrelserna för i Sveriges Kvinnolobby samt Adoptikum som hjälper företag i Norrbotten och Västerbotten med innovationer kring optisk mätteknik.

I sin kommande roll som styrelseledamot i ThorenGruppen AB hoppas och vill hon vara med på bolagets tillväxtresa.

- Det är nästan så jag fått gnugga mig i ögonen över den resa ThorenGruppen har gjort och det är nästa svårt att tro att det bara vara 20 år sedan företaget startade, säger Malmström.

ThorenGruppen AB är ett norrländskt familjeägt utvecklingsföretag med stort samhällsengagemang. Företaget grundades 1999 och har expanderat varje år. Idag har vi över 2 000 medarbetare och 16 000 elever/deltagare inom våra utbildningsverksamheter.