Fler årskurser och större lokaler när Thoren Framtid Kunskapsakademin expanderar

Thoren Framtid Kunskapsakademin utökar. Från och med hösten täcker skolan hela spannet, från förskoleklass till årskurs nio. Cirka 80 nya elever börjar till hösten i de nya årskurserna och personalstyrkan utökas med tolv nya tjänster.
- Vi håller på med alla förberedelser nu, det är många bitar som ska falla på plats för att pusslet ska bli klart, säger rektorn Ola Westman.

Thoren Framtid Kunskapsakademin startade sin verksamhet ute på Alnön 2009 och hette då Kunskapsakademin. 2019 förvärvade ThorenGruppen AB skolan som alltid varit en mellan- och högstadieskola. Men nu blir det ändring på det.

Från och med hösten kommer eleverna att kunna gå hela grundskolan på Thoren Framtid då skolan utökas med en förskoleklass samt årskurs 1-3.  Den nya F-3-enheten kommer att ha cirka 80 barn och sedan fyller man på med några elever till i övriga klasser så totalt utökas skolan med runt 100 barn. Totalt blir det 355 elever på skolan i höst. För att göra detta möjligt så har huvudmannen ThorenGruppen givit klartecken att bygga både om, ut och nytt på skolområdet.

- Vissa delar byggs om och vissa delar blir kompletterade. Det handlar om ungefär 1 000 kvadratmeter som blir nytt. Vi ska ställa hit en ny modul som är på 650 kvadratmeter. Det är en modul men det ska bli en permanent byggnad så man gör en riktig grund till den. I den nya byggnaden blir det fyra klassrum, ett grupprum och fritidslokaler. Där ska förskoleklass till årskurs 3 gå, berättar rektorn Ola Westman.

Man kommer även att plocka bort en befintlig modul och sedan byggs tak över innergården. I den ytan kommer matsalen att växa och det blir även en ny entré till matsalen. Det kommer även bli fler och nya ytor utomhus där lek och rastmiljön förändras.

- Vi ska ha fler ytor för det. Det blir gungor och balans på ett ställe och mer som en multiarena på ett annat ställe så det satsas även på den yttre miljön. Nu när vi får yngre barn så är det än viktigare att vi har en utomhusmiljö som lockar till lek och uteaktiviteter, säger Ola Westman.

Thoren Framtid Kunskapsakademin kommer att utöka personalstyrkan med tolv tjänster. Det handlar om allt från lärare till fritidspedagoger, städpersonal och fler personer till skolbespisningen. Rekryteringsarbetet pågår för fullt och det saknas inte intresse för de nya tjänsterna.

- Det är ett fantastiskt intresse. Vi har fått 200 ansökningar till de här tjänsterna. Det är otroligt roligt, säger Ola.

En av anledningarna till att skolan nu utökar sin verksamhet är att en närliggande F-3-skola lägger ned.

- Många av de barnen som gått där ska nu gå hos oss, annars hade de fått transporteras in till de centrala delarna av ön, säger rektor Ola Westman – som har det han gör den här vårterminen.

- Ja, det är många bitar som ska falla på plats och det blir ju en del bitar som blir helt nya för oss, som att man måste ha fritids då man har en F-3-skola. Det är mycket jobb men väldigt stimulerande och roligt, säger han.

Victoria Svensson är verksamhetschef för Thoren Framtid och hon ser fram emot utbyggnaden i Sundsvall.

- Thoren Framtid Kunskapsakademin är en välfungerande verksamhet och jag är stolt över att huvudmannen ThorenGruppen gör denna satsning så fler barn/elever får ta del av skolans fantastiska pedagogik. Det är meningsfullt att nu kunna erbjuda skolgång hela vägen från förskoleklass till årskurs nio. Jag ser fram emot hur denna skola utvecklas i nästa steg.

• thoren framtid

• Sundsvall

ThorenGruppen AB är ett norrländskt familjeägt utvecklingsföretag med stort samhällsengagemang. Företaget grundades 1999 och har expanderat varje år. Idag har vi över 2 000 medarbetare och 16 000 elever/deltagare inom våra utbildningsverksamheter.