IKSU etablerar ny anläggning på Thoren Arena

IKSU etablerar en anläggning för gym och gruppträning på Thoren Arena. Den 950 kvm stora lokalen fördelat på två plan kommer att rymma ett modernt gym och gruppträning med fokus på crossfit och yoga. Den här anläggningen blir IKSU:s fjärde i Umeå.

-Närhet och tillgänglighet är viktigt för att få till sin träning. Vi vill finnas där våra medlemmar finns och har länge letat efter bra nya lägen som förenklar träningen för befintliga medlemmar och samtidigt skapar plats för nya, säger Marie-Louise Jarlenfors, sportchef och vd på IKSU. Vi har fortfarande viss återhämtning kvar att göra efter pandemin och väntar framför allt in alla studenter som varit på sina hemmaorter senaste åren. Men snart har vi fulla hus igen och då behöver vi mer yta just för gym och gruppträning för att möta förväntningarna från våra medlemmar på tillgänglig träning och kunna fortsätta växa. Det här läget är perfekt, mitt i ett idrottsligt nav i Umeå som är lätt att nå.

Sedan tidigare har IKSU tre anläggningar i Umeå; IKSU sport vid universitetsområdet, IKSU plus på Konstnärligt campus och IKSU spa på Umedalen. Tillsammans med denna nya etablering har IKSU totalt ca 27 000 kvm yta för träning och rekreation i Umeå.

- IKSU är en stor aktör i Umeå med en fantastiskt fin och bred verksamhet för alla åldrar, skapad av medlemmarnas olika intressen för träning, idrotts-, friluftsliv och rekreation, säger Elvira Johansson, chef för IKSU:s privat- och företagsmarknad. Många medlemmar uppskattar den nära och tillgängliga träningen som en mindre anläggning erbjuder och kombinerar det gärna med de mer unika aktiviteterna som finns på våra större anläggningar så som spa, klättring eller squash.

IKSU har idag en liknande mindre anläggning, IKSU plus vid Konstnärligt campus och utökar nu IKSU-familjen med ytterligare en. Den nya anläggningen på Thoren Arena har designats för både prestation och motion och rymmer öppna ytor, flexibel utrustning och mycket fria vikter.

- Dessutom ger den här anläggningen en hel del fina fördelar, säger Anna Bäckman, chef Verksamhet på IKSU och tillägger: Du kan värma upp och styrketräna med utsikt över innebandyarenan eller få energi genom att delta på ett gruppträningspass. Göra din träning på lunchen eller passa på att träna själv under tiden som barnen tränar på området.

Raja Thorén, ThorenGruppen säger:

- Fantastiskt bra för idrottsumeå att en så stor och erfaren aktör som IKSU väljer att flytta in hos oss, mitt i idrottscentrumet på Nolia. Det här skapar bra förutsättningar både för företag, privatpersoner och idrottsföreningar i centrala och västra Umeå.

Den nya anläggningen öppnar vintern 2022/2023.

För ytterligare information, kontakta:

Marie-Louise Jarlenfors, sportchef/vd IKSU/IKSU Hälsa AB, 070-329 54 55, marie-louise.jarlenfors@iksu.se

Raja Thorén, vd Thorengruppen AB, 070-206 05 06, raja.thoren@thorengruppen.se

• Västerbotten

ThorenGruppen AB är ett norrländskt familjeägt utvecklingsföretag med stort samhällsengagemang. Företaget grundades 1999 och har expanderat varje år. Idag har vi över 2 000 medarbetare och 18 000 elever/deltagare inom våra utbildningsverksamheter.