Ny rapport om hälsoeffekter - nu vill Astar se tydligare satsning på arbetsmarknadsutbildningar

En ny rapport visar att Arbetsmarknadsutbildningar verkar leda till förbättrad hälsa hos deltagarna. Nu hoppas Astar att staten pekar ut riktningen och satsar ännu tydligare på denna form av utbildning.
- Det här visar hur viktigt det är att staten satsar på detta och skapar förutsättningar för sina leverantörer att erbjuda de här utbildningarna, säger Per Pettersson och Marja Giheden, resultatområdeschefer på Astar.

Astar har i dagsläget 1 179 deltagare i sina arbetsmarknadsutbildningar som spänner mellan en rad olika områden. Från Astars sida har det aldrig funnits något tvivel om nyttan med just arbetsmarknadsutbildningarna, men nu finns det också svart på vitt.

- Arbetsmarknadsutbildningar är verklighetsnära, korta och koncisa och kan ge en viktig inträdesbiljett till arbetsmarknaden. När man sedan väl tagit sig in så finns det oceaner av möjligheter. Den stora skillnaden jämfört med komvux är ju att en arbetsmarknadsutbildning är specifikt riktad mot ett yrke, där vi som leverantör kan rikta den mot ett specifikt företag vilket gör att vi utbildar individer rakt ut till ett faktiskt jobb, säger Per Pettersson, Astar.

Det är IFAU (Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering) som släppt en rapport som visar att deltagarna i yrkesinriktad arbetsmarknadsutbildning fick bättre hälsa till följd av utbildningen. Undersökningen som totalt följde 10 600 personer under 18 månader visar att uttaget av mediciner för hjärtproblem minskade med åtta procent och uttaget av mediciner för psykisk ohälsa minskade med sju procent för deltagarna i en arbetsmarknadsutbildning.
För arbetssökande som i stället drabbades av sanktioner, där rätten till ersättning stängdes av under en period, ökade däremot uttaget av läkemedel för psykisk ohälsa med nio procent.

- Det är kul att läsa att arbetsmarknadsutbildningar ökar välmåendet, det är nog så viktigt. Vi är övertygade om att välmående individer kan bidra med mer till samhället, säger Marja Giheden.

Hon hoppas nu att staten satsar på den här typen av utbildningar på lång sikt.

- Det finns en oro bland oss leverantörer hur staten ser på arbetsmarknadsutbildningar. På kort sikt verkar man satsa men på lång sikt verkar man dra ner på satsningen och i stället pratar man mycket om komvux och matchningstjänster inom Arbetsförmedlingen. Jag tror att arbetsmarknadsutbildningar fyller en viktig roll för en målgrupp som inte passar inom komvux eller stöd och matchning, säger Giheden.

Astar har flera lyckade exempel bakom sig där man via arbetsmarknadsutbildningar parat ihop företag med personalbehov med motiverade arbetssökande, en win-win som på ett konkret sätt fyllt ett behov för båda parter.

- Arbetsmarknadsutbildningar kan hållas lite kortare och mer fokuserade och via vår säljavdelning kan vi själva hitta företag i behov av arbetskraft. Exempelvis har vi just nu inom slakt och styckning givit företag med personalbehov ny arbetskraft tack vare våra arbetsmarknadsutbildningar, säger Marja Giheden och Per Pettersson, resultatområdeschefer på Astar.

• Vuxenutbildning

• astar

ThorenGruppen AB är ett norrländskt familjeägt utvecklingsföretag med stort samhällsengagemang. Företaget grundades 1999 och har expanderat varje år. Idag har vi över 2 000 medarbetare och 16 000 elever/deltagare inom våra utbildningsverksamheter.