ThorenGruppen välkomnar Skolinspektionen

Förra svängen avslutades i våras. Nu väntar en ny granskningsrunda från Skolinspektionen – och skolorna inom ThorenGruppen AB är förberedda.
 Vi ser Skolinspektionens granskningar som en bra kontrollstation för våra verksamheter, säger utbildningschefen Håkan Wallengren.

Skolinspektionen är en statlig myndighet som granskar skolor och bedömer ansökningar om att driva fristående skola. Skolinspektionen har tillsynsansvar för Sveriges skolor, vuxenutbildning, fritidshem, förskola och annan pedagogisk verksamhet. Målet är en god utbildning i en trygg miljö.

Sedan 2014 har Skolinspektionen gjort tillsyn på samtliga grund- och gymnasieskolor inom ThorenGruppen, totalt sett har 35 av 37 granskade skolor fått grönt ljus – direkt eller med uppföljande tillsyn. Detta innebär att dessa uppfyller alla kvalitetskrav som ställs av skolinspektionen.

– Vi ser Skolinspektionens granskningar som en bra kontrollstation för våra verksamheter och vi har de senaste åren jobbat hårt med att kvalitetssäkra våra skolor. Vi har även jobbat noggrant med att ta fram ett system internt som gör att vi snabbt kan sätta fokus på en verksamhet, om det skulle uppdagas brister där. Men så klart är alltid målet att vi ska få 100 procent godkända skolor av SI direkt, säger Håkan Wallengren.

Totalt har Skolinspektionen aviserat att 15 skolor inom ThorenGruppen ska kontrolleras den här vårterminen, antingen genom tillsyn eller tillsyn och kvalitetsgranskning. Det är ett idogt arbete som nu pågår inom ThorenGruppen för att bistå Skolinspektionen med all nödvändig information.

– Det är ett omfattande arbete som ska göras. Vi skickar in verksamhetsplaner, kvalitetsredovisningar, planer för kränkande behandling, förteckningar över hur många elever som har APL-platser, personalförteckningar, elevhälsans personal, timplaner, schemafiler och så vidare, säger Wallengren och fortsätter:

– Sedan är det 20-30 frågor till de rektorer vars skolor kvalitetsgranskas och 40 frågor till de rektorer vars skolor får besök. Sedan tillkommer ju även intervjuer av såväl personal som elever, berättar Wallengren.

Skolinspektionen kommer att inleda sina besök i ThorenGruppens skolor vecka 5 och de pågår sedan under vårterminen.

• thoren framtid
  • thoren innovation school
  • yrkesgymnasiet
  • thoren business school

ThorenGruppen AB är ett norrländskt familjeägt utvecklingsföretag med stort samhällsengagemang. Företaget grundades 1999 och har expanderat varje år. Idag har vi över 1 800 medarbetare och 15 000 elever/deltagare inom våra utbildningsverksamheter.