Thules cykelhållare testvinnare i ett av Europas mest ansedda produkttest

Svenska Thule vinner ett av Europas mest prestigefulla produkttest för cykelhållarna Thule EuroWay G2 920 och Thule ProRide 591. Testet utförs av tyska Stiftung Warentest i samarbete med motororganisationerna ADAC och ÖAMTC. Thule är världsledande på produkter som gör det enkelt för människor att transportera sin utrustning tryggt, säkert och med stil.

Det tyska testinstitutet Stiftung Warentest genomför, i samarbete med den de tyska och österrikiska motororganisationerna ADAC och ÖAMTC, årligen tester av marknadens utbud av cykelhållare. Det här testet är en del av organisationernas gemensamma stora testprogram, vilket är ett av Europas mest omfattande.

Testet genomförs årligen och täcker in en bred portfölj av produkter med anknytning till motorbranschen. ADAC är den tyska motsvarigheten till svenska Motormännen och är Europas största bilägarorganisation med strax över 15 miljoner medlemmar. ÖAMTC är dess österrikiska motsvarighet.

Thule EuroWay G2 920, som är en elegant, lätt och kompakt cykelhållare blev, med bred marginal, utsedd till marknadens bästa cykelhållare för transport av cyklar på bilens dragkrok. Hållaren fick höga betyg i samtliga tre testade områden – säkerhet och hållbarhet, enkelt hantering och komfort under färd.

Thule ProRide 591, som är ett smart och elegant sätt för cykeltransport vann med lika bred marginal, och med högsta betyg av samtliga testade cykelhållare i kategorin av hållare för cykeltransport på bilens tak. Thule ProRide 591 är en ikonisk produkt i Thules portfölj och har tidigare vunnit ADACs test 2004 och 2009.

-Detta är ett av Europas mest omfattande och hårda testprogram säger Christian Ludwig, Internationell Produktchef Cykelsegmentet, på Thule. När två av våra produkter tar hem förstaplatserna tar vi det som ett tydligt bevis på att det lönar sig att arbeta med kvalitet och höga krav in i minsta detalj – från utveckling till färdig produkt. Vi har nyligen även lanserat en cykelhållare för elcyklar - Thule EuroPower 916. Nu har vi en svårslagen och så gott som komplett portfölj med cykelhållare för alla behov och önskemål avslutar, Christian Ludwig.

Testet utfördes under våren 2011 och omfattade sammanlagt 14 olika cykelhållare inom prisintervallet €250 - €500 (cirka SEK 2.200-4.400) för dragkroksmonterade och €29 - €89 (cirka SEK 250-790) för takmonterade hållare.