Thules produktdesign prisas internationellt

Svenska Thule tilldelas Red Dot Award – en av designvärldens mest prestigefyllda utmärkelser – för bästa produktdesign för takräcket Thule SlideBar som är ett biltillbehör som på ett innovativt och banbrytande sätt förenklar tung och otymplig lastning till bilens takräcke.

Thule SlideBar fungerar som ett takräcke, men för att underlätta placeringen av otympliga och tunga laster på taket kan räcket på bilens båda sidor dras ut. Den nu prisbelönta produkten visades första gången vid världens största mässa för biltillbehör, Automechanika i Frankfurt, i september 2010.

Red Dot Awards kallas för designprisets Nobelpris och har tilldelats innovativ produktdesign sedan 1955 av tyska Design Zentrum Nordrhein-Westfalen.

Det är första gången i Thules snart 70-åriga historia som smålandsföretaget får den prestigefyllda utnämningen.

– Thule har alltid varit synonymt med kvalitet, design, funktion och innovation, så det känns kul att vi nu uppmärksammas för det gedigna ingenjörsarbete vi lägger ner på alla våra produkter. Att få en Red Dot Award symboliserar det hårda arbetet, säger Greger Juhlin, chef för Thules produktutveckling.

Design Zentrum Nordrhein-Westfalen får årligen in cirka 14 000 tävlingsbidrag till Red Dot Design och priserna delas ut i tre kategorier; Product design, Communication design och Design concept. Till kategorin Product Design anmäldes det i år 4 433 bidrag, varav Thule valdes till en av vinnarna. Thule delar årets pris med varumärken som BMW, flygplanstillverkaren Boeing och Kia Motors samt svenska designföretaget Idesign som belönas för sin inredningsdesign i Arlanda Express-tågen.

För mer information om Red Dot Award, besök http://en.red-dot.org/