TIB utbildar, auktoriserar och höjer kompetensen i takbranschen

Fler och fler TIB-företag auktoriserar sig. Kvalitetsstämpeln ”Auktoriserad av TIB” ger med TIBs övriga utbildningar avtryck i hela takbranschen. Kraven för att bli auktoriserad är i stora drag de krav som en beställare bör ställa vid en upphandling. Auktorisationen för medlemsföretag i TIB är en färskvara och förnyas varje år med nya referenser och fortsatt god ordning i företaget.

Bland kraven för att bli auktoriserad av TIB krävs bland annat att entreprenören har certifiering i heta arbeten, kvalitets-ledningssystem, arbetsmiljökrav, miljöpolicy, en ekonomi i ordning och erforderliga försäkringar för den gällande entreprenaden.

Ola Svensson är besiktningsman och sakkunnig inom tak ochtätskikt. Har har stor erfarenhet av att ge råd till företag vid upp-handling av tak- och tätskiktsarbeten och av att besiktiga entreprenader vid försäkringsärenden. Han menar att det traditionellt sett har varit svårt för upphandlare att skilja på bra och dåliga entreprenörer, vilket i sin tur har givit branschen ett dåligt rykte.

– Auktorisationen krävs för att det ska bli bättre utförda arbeten och en mer rättvis konkurrens, menar han.