Det nybildade bankgemensamma bolaget Tibern AB utser Daniel Ljungel till ny VD

Det nybildade bankgemensamma bolaget Tibern AB utser Daniel Ljungel till ny VD

Nu är det klart – Daniel Ljungel blir ny vd för Tibern AB, bolaget som tar över portalen Tambur. Han tillträder under Q1 2023 och kommer närmast från rollen som Affärsutvecklingschef på SBAB.

Sju av Sveriges största banker avser att gemensamt överta informationsportalen Tambur från UC AB i april 2023. Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Nordea, SBAB, SEB och Swedbank blir lika stora ägare av nya bolaget, Tibern AB. Det primära syftet är att säkerställa den funktion och de effektivitetsvinster som Tambur innebär idag. Ambitionen är även att bygga ut Tambur med ny funktionalitet för att kunna användas vid samtliga bostadsaffärer i Sverige

- Jag ser verkligen fram emot att bidra till bolagsbyggandet och värdeskapandet i den fortsatta utvecklingen av Tambur, säger Daniel Ljungel.

Innan SBAB har Daniel innehaft liknande ledarroller inom bank och finans, bl a på Nordnet, vilket har resulterat i en gedigen erfarenhet av ledarskap, samarbeten och digitalisering av banktjänster.

- Det är en rekrytering som vi känner oss glada och stolta över. Vi ser fram emot att tillsammans med Daniel ta nästa steg att bygga ut och utveckla Tambur för att kunna användas vid samtliga bostadsaffärer i Sverige, säger Tiberns styrelseordförande Gunilla Ulin.

Teknikbolaget Tibern AB ägs till lika stora delar av Sveriges sju största bolånebanker: Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Nordea, SBAB, SEB och Swedbank. Tibern driver och utvecklar tillträdesportalen Tambur som effektiviserar fastighetstillträden för Sveriges alla banker och fastighetsmäklare vilket skapar stora processvinster samt ökar säkerheten för alla inblandande parter i en bostadsaffär. Tambur är ett slutet system och erbjuds som en konkurrensneutral tjänst där samtliga anslutna banker och bostadskredinstitut betalar samma anslutningsavgift och transaktionsavgifter vid användandet av systemet.