Julstressade svenskar flyr till Gran Canaria

Inför jul och nyår ökar resebokningarna med 30 procent och svenskarnas absoluta favorit för julfirandet är Gran Canaria följt av Phuket och Bangkok. Framförallt vill vi fly från julstress, mat och julklappar.

Att resa bort över jul är för många svenskar i dag en lika självklar del av jultraditionen som julskinka och julgran. I år ökar bokningarna över jul med 30 procent och det är en trend som har hållit i sig i flera år.

När Ticket frågade sina kunder varför de reser bort över jul svarade 43 procent att de vill fly från all julstress med matlagning och julklappar. 34 procent vill komma till värmen och sju procent vill slippa fira jul med släkten.

– På julen har många familjer möjlighet att vara lediga från skolan och jobbet. Många passar då på att fly snöovädret och julstressen för sol, vila och tid med familjen. Det är solsemestrar snarare än storstäder som lockar på julen, säger Martin Durnik, marknadschef på Ticket.

Under jul- och nyårshelgerna är det framförallt värmen som lockar och det är Gran Canaria som är favoriten hos svenska julresenärer. Gran Canaria behåller förstaplatsen från förra året tätt följt av Phuket och Bangkok i Thailand.

USA som resmål har ökat i popularitet hela hösten och det är den låga dollarkursen som lockar till shopping och aktiviteter på andra sidan Atlanten. USA och framförallt New York ökar i popularitet även inför jul och nyår. New York hamnar på sjunde plats över de mest bokade jul- och nyårsresorna.

– Gran Canaria är ett säkert kort för många julresenärer. Att resa bort över jul har blivit tradition för många familjer och man åker gärna tillbaka till samma ort flera jular i rad. Det märks tydligt på listan över mest bokade destinationer där Gran Canaria och Thailand är näst intill ohotade på toppen, säger Martin Durnik, marknadschef på Ticket.

Topplista jul och nyårsresor (avresa 18-31/12, föregående års placering inom parantes)
1. Gran Canaria (1)
2. Phuket (2)
3. Bangkok (5)
4. Hurghada (4)
5. Teneriffa (3)
6. Sharm el Sheikh (7)
7. New York (9)
8. Krabi (6)
9. Miami (8)
10. London (10)

Undersökningen genomfördes via Tickets nyhetsbrev i november 2010 med 435 svarande.

För mer information, kontakta:
Martin Durnik, marknadschef, Ticket Privatresor AB
08-702 66 47, 0702-95 97 74, martin.durnik@ticket.se

Ticket Privatresor är en detaljhandelskedja som säljer privatresor från samtliga ledande charter- och researrangörer, kryssningsrederier samt flyg och hotellbolag. Verksamheten i Sverige och Norge bedrivs via ca 80 butiker, telefon och Internet samt i Danmark via ticket.dk. Försäljningen uppgår till cirka 3 miljarder kronor och bolaget har cirka 320 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av det privatägda investmentbolaget Braganza AS. Varumärket Ticket delas med Ticket Affärsresor med samma ägare.

• gran canaria
  • kanarieöarna