Svenskarnas främsta irritationsmoment på flygresan – Sparkar i sätet och fylla är inte populärt

Skrikande
barn och berusade medpassagerare är bara några av de faktorer som svenskarna gärna slipper under flygresan i vinter. I den stora undersökningen Ticket
Collection passade Ticket på att fråga svenskarna vad de anser vara mest störande under timmarna i luften. Det visade sig främst vara andra medpassagerare.

Under jul och nyår är det många svenskar som styr kosan mot långväga, varma semesterdestinationer. Ökningen av långdistansresor innebär såklart mer sol och bad, men även fler timmar ombord på flygplanet. På dagens flygplan finns ofta underhållning som gör resan lite
roligare, men det finns också många saker som kan göra den minde behaglig.

Fyra av tio svenskar (43 %) tycker att det mest störande på flygplanet är när passageraren bakom sparkar i sätet och 38 procent anger att när personen framför fäller ned ryggstödet för långt är det mest irriterande. Därefter kommer skrikande barn med 36 procent följt av berusade
medpassagerare (33 %). De som främst stör sig på skrikande barn är de yngre generationerna i åldern 18-29 (54 %) följt av 30-49 åringarna (35 %). Mest toleranta är pensionärerna där endast en fjärdedel (26 %) svarar att de störs av skrikande barn.

– Av undersökningen att döma så vill svenskarna i minsta möjliga mån bli störda under de timmar som de spenderar i luften. Under långdistansflygningar passerar man ofta flera tidszoner och vill kanske komma i kapp med sömnen för att få en bra start på semestervistelsen, säger Martin Durnik, marknadschef på Ticket.

Svenskarna har blivit allt mer resvana. Och i samband med att de reser mer har de även blivit mer kräsna. Bekvämlighet och komfort värderas högt när de är på resande fot.

– Idag är det inte bara bra flygförbindelser och komfort ombord som är viktigt. I och med att resorna blir längre så vill charterarrangörerna även underlätta själva logistiken kring flygresan. För att resenärerna ska slippa köa på flygplatsen har flera charterarrangörer bland annat infört en
tjänst där man kan checka in sitt bagage redan när man checkar ut från hotellet, säger Martin Durnik.

Topp 5, svenskarnas främsta irritationsmoment under flygresan

1. När passageraren bakom sparkar i sätet, 43 %
2. Att personen framför mig fäller ned ryggstödet för långt bak, 38 %
3. Skrikande barn, 36 %
4. Berusade medpassagerare, 33 %
5. En stolsgranne som breder ut sig för mycket, 32 %

Kontaktuppgifter:
För mer information, kontakta:
Martin Durnik, Marknadschef, Ticket Privatresor AB
070 295 97 74, martin.durnik@ticket.se

För mer information om undersökningen:

Jeanette Ramnitz, PR-konsult på Tickets PR-byrå Agency
0768 22 99 05, jeanette@agency.se

Om undersökningen: Undersökningen är genomförd av Novus med ett riksrepresentativt urval på 1059 personer mellan den 25–29 augusti 2012.

• Företagande

Ticket Privatresor är Nordens största resebyråkedja som erbjuder privatresor från samtliga ledande charter- och researrangörer, kryssningsrederier samt flygbolag och hotell. Ticket har en andel på den svenska marknaden på cirka 40 procent av de resebyråsålda charter- och reguljärflygspaketen. Försäljningen i Sverige och Norge bedrivs från 76 butiker, telefon och online via ticket.se och ticket.no. I Danmark sker försäljningen via ticket.dk.