De blir först ut med Apples Passbook

Pressmeddelande   •   Sep 25, 2012 10:34 CEST

Från och med onsdag, en vecka efter att Apple släppte sin nya telefon och iOS 6 kan du få dina evenemangsbiljetter till Apples nya biljettplånbok, Passbook - i alla fall om du köpt dem via Tickster.

Passbook är Apples helt nya lösning för att samla dina evenemangsbiljetter, boardingkort, biobiljetter, kuponger och bonuskort. Med Passbook kan du skanna din iPhone eller iPod touch när du går på konsert, checkar in för en flygning, eller vill använda en värdecheck. Väck din iPhone eller iPod touch och biljetten visas på låsskärmen när du närmar dig entrén. Applikationen gör det lätt att organisera och hålla koll på dina biljetter.

När du laddar ner din biljett från din telefon känner Ticksters system automatiskt av om du befinner dig på en Passbook-kompatibel enhet och skickar i så fall biljetten direkt till din Passbook-plånbok. Har du Android, Windows Phone eller helt enkelt inte uppgraderat till iOS 6 så får du plattformsoberoende mobilbiljetter precis som vanligt. Tickster bäddar även in de geografiska koordinaterna till arenan i biljetten vilket gör att iPhone kan visa upp biljetten direkt på låsskärmen när du närmar dig evenemanget.

Erik Lindholm, VD på Tickster - Vi vill hela tiden ligga på teknikens framkant. För ett år sedan kom våra mobila biljetter som fungerar på alla smartphones och i våras släppte vi BoxPoint för iOS, appen som gör så att du som arrangör kan släppa in till evenemang med din iPhone eller iPod Touch. Så när vi såg att Passbook skulle komma kände vi att det var självklart att våra arrangörers biljetter skulle finnas även i den här kanalen. Vi tog det som en utmaning - “hur snabbt efter releasen kan vi släppa vår lösning?”. Vi är nöjda med sju dagar, och hoppas att alla Apple-fans därute skall gilla integrationen.

Mer än 700 Svenska arrangörer använder Tickster, däribland Debaser, Folket Hus och Parker, Peace & Love, Riksteatern, Sweden Rock och Södra Teatern. Tickster AB lanserade sitt biljettsystem år 2006 och har 14 helårstjänster samt kontor i Arvika, Göteborg och Stockholm.

Kommentarer (3)

Hej!

Kan ni tydliggöra om denna passbook skall fungera på samtliga av era biljetter eller bara utvalda event? Jag har köpt en biljett till ett event och laddar ner den i min iPhone via länken jag får på min mail men jag får bara samma vanliga PDF fil som förut.
    Men när jag testar er labbsida för Passbook biljetter så fungerar det som det skall.

Vad är fel?

//Jocke

- Joakim Staffansson - 2012-09-27 10:41 CEST

Hej Joakim,

För att Passbook och mobilbiljetter skall fungera i entrén måste arrangören ha utrustning som klarar av QR-koder. Alla arrangörer som nyttjar Tickster har inte det ännu. Antalet ökar hela tiden och vi jobbar för att alla skall ha det så snart som möjligt (t ex har vi släppt vår mobila entréapp för iOS som är kostnadsfri, vilket ger QR-kapacitet automatiskt.).

Så du har helt rätt. Ingenting är fel men tyvärr har den arrangör du köpt biljetter av ännu inte QR-kapacitet.

Bästa hälsningar
    Erik

- Erik Lindholm - 2012-09-27 11:46 CEST

Snyggt & snabbt jobbat. Hur gör ni med uppdateringar av utfärdade pass?

- Erik Eng - 2012-10-01 14:47 CEST

Kommentera