Evenemang högst upp på julklappslistan om Sveriges nöjeskonsumenter får bestämma

Idag presenterade Handels Utredningsinstitut – HUI – Årets Julklapp 2012 som blev Hörluren. Men Ticnets undersökning bland Sveriges nöjes-, kultur- och sportkonsumenter säger annat – för dem är årets julklapp utan tvekan ett live-evenemang. Över hälften (50,3 %) av de tillfrågade placerar evenemang högst som sin önskepresent följt av en resa (som 28 % väljer) och ett restaurangbesök på tredje plats (8 %). Först på fjärde plats kommer materiella saker – Tekniska prylar (dit hörlurar kan räknas) – som knappt 4 procent av de tillfrågade sätter högst på listan.

–  Om man ska ge bort en julklapp till en kultur, nöjes- eller sportintresserad person säger vår undersökning att en upplevelse tveklöst ligger högst på önskelistan. Det har säkert flera orsaker, men i ett tidevarv där vi översvämmas av prylar och materiella ting är en konsert, en teaterföreställning eller en ishockeymatch en möjlighet att samlas med vänner och familj och samtidigt få en positiv känsla och ett unikt minne som man har med sig länge, säger Mattias Hallgrim, marknadsdirektör på Ticnet.

Konsert ett säkert kort

Vill man ge bort ett evenemang i julklapp är en konsert av något slag ett säkert kort. Över 80 procent svarar konsert på frågan av vilken typ av evenemang de helst besöker och fördelningen mellan män och kvinnor är relativt jämn. Näst mest populär kategori är Teater och underhållning, där kvinnor över 40 år föredrar ett sådant evenemang framför en konsert. Dubbelt så många män jämfört med kvinnor i undersökningen uppskattar ett Sportevenemang i julklappssäcken.

–  Är man osäker på mottagarens preferenser brukar ett presentkort alltid vara uppskattat, säger Mattias Hallgrim.

”Något att vänta på och se fram emot”

Ticnet har även undersökt vad som är som är drivkraften att besöka evenemang och 3 av 4 säger att det är upplevelsen i sig som lockar – att få vara med där det händer. Över hälften uppger också att de går på evenemang för att de får en positiv känsla som lever kvar länge och över en tredjedel tycker att det är ett bra sätt att umgås med nära och kära.

–  10 procent uppger också att det får dem att glömma verkligheten för en stund och man lyfter även fram tiden före evenemanget som något positivt, att det är något att gå och vänta på och se fram emot, säger Mattias Hallgrim.

För mer information om undersökningen, kontakta:

E-post: mattias.hallgrim@ticnet.se

Om undersökningen

Webbenkäten Ticnets Nöjespanel har besvarats av 1100 svenska nöjes-, kultur- och sportkonsumenter som prenumererar på Ticnets nyhetsbrev. Enkäten utfördes under perioden 20 till 30 september 2012.

• undersökning nöje
  • nöjen
  • nöje
  • julklapptips
  • presentkort
  • live-evenemang
  • live
  • underhållning
  • teater
  • konsert
  • julklappar
  • årets julklapp

Ticnet.se är Sveriges och Nordens ledande marknadsplats för evenemang inom sport, kultur, musik och nöje. Över 500 arenor, sport- och evenemangsarrangörer använder ticnet.se för försäljning och marknadsföring av sina evenemang. Varje månad når ticnet.se drygt 1 000 000 unika besökare och dagligen förmedlar Ticnet tusentals biljetter till konserter, teatrar, festivaler och sportevenemang över hela landet.