Nu kan kunder panta färgburkar från Alcro och Beckers

Nu kan kunder panta färgburkar från Alcro och Beckers

Tikkurila inleder som första färgtillverkare ett samarbete med återvinningsappen Bower. Det innebär att kunder som köper produkter från Alcro och Beckers kan panta samtliga förpackningar på sin närmaste återvinningscentral och tjäna pengar samtidigt som de gör en insats för miljön.

Tikkurila har genom sina varumärken Alcro och Beckers inlett ett samarbete med den svenskutvecklade återvinningsappen Bower. Det nya samarbetet innebär att de som pantar produkter från Alcro eller Beckers tjänar dubbla Bower-poäng i appen. Varje poäng kan omvandlas till kontanter eller skänkas till välgörenhet.

– Vi har länge haft ett stort miljöfokus. Våra produkter ska inte bara hålla en perfekt yta länge utan också vara hållbara för vårt samhälle. Vi var till exempel den första färgtillverkaren som fick våra produkter Svanenmärkta och i dag är 99 procent av våra färger vattenbaserade vilket är bra både för miljön och den som ska måla. Tillsammans med Bower stärker vi vårt miljöarbete ytterligare genom att erbjuda en tjänst som uppmuntrar till att återvinna förpackningarna på rätt sätt, säger Anna Björklund, marknadsdirektör på Tikkurila.

Bower har funnits i Sverige sedan 2019 och samarbetar sedan tidigare med bland annat Coop, Lloyds Apotek och Orkla för att få konsumenter att återvinna mer. Med Bower-appen kan man panta allt som har en streckkod, inte minst färgburkar.

– Ska vi nå de globala hållbarhetsmålen måste vi ge förpackningar ett värde för att öka insamlingen. Annars kommer inte alla stora investeringar som görs för att göra förpackningarna 100 procent återvinningsbara spela någon roll. Därför är det fantastiskt att en branschledande färgtillverkare som Tikkurila ansluter sig till vårt system, det skickar en stark signal till branschen om vart vi är på väg, säger Suwar Mert, VD på Bower.

Panta i tre enkla steg – så går det till:

1. Skanna och sortera dina förpackningar hemma. Allt som har en streckkod går att panta med Bower- appen.
  2. Gå till din närmaste återvinningscentral. Hitta den via Bower-appens kartfunktion.
  3. När du pantat allt i rätt behållare och bekräftat att du är vid en återvinningscentral får du pantvärdet för allt du skannat hemma och kan se direkt i appen hur mycket koldioxid du har sparat.

För mer information om Tikkurilas, Alcros och Beckers hållbarhetsarbete, vänligen besök:Tikkurila: https://www.tikkurilagroup.com/sustainability
Alcro: https://alcro.se/om/miljo
Beckers: https://beckers.se/miljo

För ytterligare information eller frågor, vänligen kontakta:
Annika Wickman, Trade Marketing Manager Tikkurila: annika.wickman@tikkurila.com

I allt vi gör, vill vi inspirera människor till en färgstark vardag.

Tikkurila har i över 150 år försett konsumenter och proffs med användarvänliga och miljömässigt hållbara lösningar för skydd och målning. Tikkurila strävar efter att bli det ledande färgföretaget i Norden, i Ryssland och Östeuropa. I Sverige, där vi är marknadsledande, har vi runt 300 medarbetare och en årlig omsättning på över en miljard kronor. I vår portfölj finns omtyckta varumärken som Alcro, Beckers och Tikkurila.

Tikkurila Sverige AB
Textilgatan 31