Pressmeddelande -

TikTok lanserar initiativet #PassTheMic – liveserie som lyfter röster och bygger broar

Pass the Mic är en LIVE-serie där TikTok, med start idag, bjuder in personer och organisationer som fungerar som förebilder och inspiratörer för Tiktok-communityt. Denna helt nya plattform för samtal, som är viktiga, inspirerande och ibland svåra, sker live inför publik och kan samtidigt följas i TikTok appen. Syftet är att lyfta fram olika röster i samhället och att skapa en välkomnande miljö för alla online. Årets första tema handlar om att stärka unga tjejer.

Under året kommer TikTok utifrån olika teman bjuda in kreatörer och organisationer till öppna samtal för att dela med sig av sina berättelser om hur de utmanat fördomar och överkommit hinder. TikTok vill genom dessa samtal öka representationen, bygga broar och hylla mångfalden av vårt samhälle.

-Syftet med #PassTheMic är att lyfta fram olika röster i samhället och bidra till en trygg och öppen miljö online. Varje gäst får micken att helt fritt och på sina egna villkor dela med sig av sin berättelse, och på så sätt inspirera och utbilda andra. Vi vill att alla ska känna sig hemma på Tiktok och att alla är välkomna precis som de är, säger Tiktoks nordiska VD Liv Sandberg.

Först ut i samtalsserien #PassTheMic är temat Så stärker vi unga tjejer – ett samtal runt feministiska resor, kroppshets, killars våld mot tjejer och hur unga tjejer har det idag.

Gäster är Olga Persson, förbundsordförande Unizon, som har ägnat större delen av sitt liv åt att arbeta inom kvinnojoursrörelsen för ett jämställt samhälle fritt från våld, och Kajsa Rietz, som är ansvarig för utåtriktad verksamhet på Novahuset.
Efter LIVE samtalet moderator TikToks nordiska VD Liv Sandberg en frågestund för publiken på plats.

Datum: onsdag 4 maj
Tid: 17:00-18:30, Live på TikTok: 17:30-17:50
Plats: Fotografiska, Stadsgårdshamnen 22
Begränsat antal biljetter.

Unizon: är ett riksförbund för över 130 idéburna kvinnojourer, tjejjourer och ungdomsjourer som arbetar för ett jämställt samhälle fritt från våld. Genom att vara en gemensam röst för jourerna påverkar Unizon politiken, myndigheter och andra aktörer att ta sitt ansvar.

Novahuset: är en är en politiskt och religiöst obunden förening som ger stöd och rådgivning till personer, eller anhöriga till personer individer, som utsatts för sexuella övergrepp. De arbetar även med förebyggande mot sexuellt våld och att skapa förändring för att uppnå ett jämställt samhälle fritt från sexuellt våld.

Om TikTok
TikTok är den ledande destinationen för korta mobilfilmer. Vår mission är att inspirera till kreativitet och skapa glädje. TikTok har globala kontor inkl. Los Angeles, New York, London, Paris, Berlin, Poland, Israel, Dubai, Singapore, Jakarta, Seoul, och Tokyo. https://www.tiktok.com/

Parisa Khosravi

Presskontakt Kommunikationschef för Tiktok Norden