TikTok ökar säkerheten och tar bort mer innehåll under första kvartalet 2022

Under första kvartalet 2022 tog TikTok tagit bort över 100 miljoner videoklipp från sin plattform. Det är en ökning med mer än 15 miljoner videoklipp sedan föregående kvartal och speglar företagets starka engagemang för att skapa en säker, inkluderande och autentisk miljö för sina många användare.

Rapporten visar att totalt togs 102,305,516 videoklipp bort från plattformen under perioden första januari till sista mars. Det motsvarar runt en procent av de sammanlagt 10 miljarder videoklipp som laddats upp under perioden. Nytt för detta kvartal och för att visa på transparens är att TikTok idag rapporterar en längre lista över vilka länder som de har tagit bort flest antal videor ifrån under denna period. De 30 länderna som toppar listan är även de marknader som lägger upp flest videor på plattformen totalt. Dessa 30 länder står sammanlagt för cirka 80 % av den totala volymen av borttagna videor. Överst på listan finns länderna USA, Pakistan, Filippinerna, Indonesien och Brasilien (Sverige är inte med bland dessa 30 länder).  Av alla videor som plockas bort är 93% borttagna inom 24 timmar och 89% var borttagna innan de fick några visningar alls.

I och med det rådande krig i Ukraina har TikTok vidtaget extra åtgärder för att skydda sitt community mot desinformation och felaktig information. I rapporten finns bland annat information om innehåll och konton som tagits bort från början av invasionen till slutet av mars, samt information om faktagranskat och märkt innehåll.

TikTok arbetar ständigt med att plattformen ska förbättras för användarna och bara under de första månaderna av 2022 har TikTok vidtagit följande åtgärder:

• Stärkt reglerna kring farliga handlingar och utmaningar samt utvidgat förhållningssätt gentemot ätstörningar

• Tagit fram nya trygghetsåtgärder och aktiveringar för att hjälpa till att navigera bland potentiellt farliga utmaningar och bluff-innehåll

• Skapat nya säkerhetsverktyg där användare själva kan flagga för olämpliga eller inte relevanta kommentarer

• Stärkt användarnas digitala hälsa genom ny skärmtidspanel

• rapporter
              • säkerhet
              • tiktok
              • trygghet på nätet
              • tech

Om TikTok
              TikTok är den ledande destinationen för korta mobilfilmer. Vår mission är att inspirera till kreativitet och skapa glädje. TikTok har globala kontor inkl. Los Angeles, New York, London, Paris, Berlin, Poland, Israel, Dubai, Singapore, Jakarta, Seoul, och Tokyo. https://www.tiktok.com/