De sista stora elefanterna hotas av utrotning

De sista stora elefanterna hotas av utrotning

Tjuvjakten på elefanter i Afrika fortsätter. Den svenske fotografen Frank af Petersens är just nu på plats i Kenya för att på ideell basis dokumentera de sista stora elefanterna och kampen mot tjuvjaktsligorna. På uppdrag av organisationerna Tsavo Trust och Save The Elephants befinner han sig i Kenyas största nationalpark. Där finns några få av de sista elefanterna med betar som når ända ned till marken.

Tungt beväpnade tjuvjaktligor skyr inga medel för att komma över de stora elefanternas betar för att sälja dem som elfenben. Genomsnittsvikten på betarna minskar ständigt eftersom de stora elefanterna skjuts ihjäl. I nationalparken Tsavo pågår sedan många år ett oförtröttligt arbete att rädda de sista stora elefanterna med långa betar. I maj 2014 blev det en världsnyhet när Satao, en av de sista stora ikoniska elefanterna i Tsavos nationalpark, dödades av en förgiftad pil.

"Det är inte de enskilda tjuvjägarna som jagar mat till sin by som är problemet," säger Frank af Petersens. "Det är den storskaliga jakten som tömmer Afrika på sina unika djur."

Säkerheten för elefanterna kommer alltid först när de ska dokumenteras. Därför avslöjas aldrig exakt var de stora elefanterna befinner sig i reservat och nationalparker.

”Det finns ett enormt tryck från tjuvjägare från bland annat Somalia. De gömmer sig i väldigt svårtillgängliga områden. Tillsammans med rangers på plats spanar man med flyg för att hitta dem. När jag fotograferar gör jag det till fots eller från en jeep, " säger Frank af Petersens.

Hans ideella arbete med att fotografera och bygga upp bildbanker för organisationer som Tsavo Trust och Save The Elephants finansieras genom försäljning av konstfoton från resorna till länder söder om Sahara. De dokumentära fotografierna säljs i begränsad upplaga direkt till privatpersoner, företag, institutioner och i samband med utställningar.

Läs mer om Frank af Petersens arbete i Afrika söder om Sahara under rubriken M dokument i senaste numret av M magasin, nr 13.

I början av 2016 ställs fotografier av Frank af Petersens ut på Skajs antikhandel i Stockholm.

Kontakt: curator Ulla Tillgren, Tillgren Photography Agents +46(0)70-588 08 53.

Ulla Tillgren

Presskontakt Agent, Curator, Press, PR +46(0)705880853

Agent & Curator

Representerar och curerar fotograferna Amira Al-Sharif, Jemen; Josefina Barker, Storbritannien; Victoria Ivleva, Ryssland; Arne Lind, Sverige; Jann Lipka, Sverige; Felix Oppenheim, Sverige; Charlotta Sparre, Sverige; Anders Thessing, Sverige.

Tillgren Photography Agents
Borgargatan 14