Den prisbelönta ryska fotografen Victoria Ivleva i samtal med Pussy Riot-medlem under MR-dagarna

Pressmeddelande -

Ryska Victoria Ivleva är en mångfaldigt prisbelönt fotojournalist och aktivist. Hon är inbjuden av föreningen Ordfront att delta MR-dagarna i Umeå 13-15 november. Temat är röster för rättigheter.

Victoria Ivleva är den enda fotojournalist som varit inne i reaktorhallen efter Tjernobylkatastrofen, vilket hon belönades med World Press Photo för. Hennes orädda rapportering syns i medier över hela världen. Hon var den första fotograf som dokumenterade ryska kvinnoläger med barnhem innanför murarna.

Ivleva har rest till de flesta av världens krigshärdar och i våras dokumenterade hon vardagens Ukraina med hjälp av ett upprop på Facebook. Hon är djupt engagerad i frågor som rör mänskliga rättigheter och civilt motstånd.

Programpunkterna för Victoria Ivleva i Umeå:

How to work as a journalist in Russia (and not be lost along the way). Om att överleva i ett land där yttrande- och pressfrihet hotas. Fredag 14 november MR-dagarna, Folkets Hus, kl 16-17, Stora scenen, Utställartorget.

Democracy and Freedom of Speech in Russia. I skuggan av konflikten mellan Ryssland och Ukraina pågår en nedmontering av det demokratiska civila samhället, det fria ordet är hotat. Möt människor som inte låter sig tystas. Lördag 15 november MR-dagarna, sal Peterson-Berger, Folkets Hus, kl 10-11:30. Deltagare: Lucine Dzhanian, rysk konstnär och medlem i kollektivet Pussy Riot, Aleksei Knedlyakovskij, rysk konstnär, Victoria Ivleva, rysk fotograf och journalist, Anna Wigenmark, Föreningen Ordfront. Moderator: Stig Fredriksson, journalist och Rysslandsexpert.

Tisdag 18 november i Stockholm visar Victoria Ivleva foton och samtalar om Ryssland och Ukraina i Stockholm kl 18:30, adress Tunnelgatan 0.

Obs! anmälan till den 18 november sker till Ulla Tillgren, 070-588 08 53, photography@utillgren.se.

Victoria Ivleva var senast i Sverige under Bokmässan i Göteborg i september. Där ställde hon ut sina foton från ryska kvinnoläger, samt deltog i samtal om mänskliga rättigheter på ett flertal scener. Hon framträdde även på ABF i Stockholm tillsammans med DN:s fotograf Paul Hansen och höll föredrag om Ukraina hos föreningen Unga ukrainare.

Representerar fotograf Frank af Petersens, Felix Oppenheim och Victoria Ivleva