Norsk kvoteringslag skapar nya problem

Förbättrade förutsättningar för kvinnor att verka i näringslivet eller lagstiftning om kvotering i bolagsstyrelserna? Meningarna om hur man på bästa sätt uppnår större jämställdhet gick isär när erfarenheterna av den norska kvoteringslagen diskuterades vid ett frukostseminarium på Timbro på onsdagen.

Rapporten Kvotering - inte bara en kosmetisk reform som Li Jansson har skrivit låg till grund för onsdagens seminarium. Li Jansson, som arbetar på Svenskt Näringsliv, har undersökt följderna av den norska lagstiftningen om kvotering till styrelser i börsnoterade bolag. I rapporten pekar hon på att lagen långtifrån blev den mirakelkur som många hoppades. Bland annat tyder mycket på att kvoteringskravet har fått fler företag än tidigare att lämna börsen. Jämställdheten har inte heller, stick i stäv med vad många lovade, sipprat ned i företagen och gjort att fler kvinnor blir chefer. Li Jansson menar dessutom att det faktum att kvinnliga chefer i Norge arbetar betydligt färre timmar än sina manliga kollegor utgör ett avgörande hinder för jämställdheten.

• Det här visar att lösningen för att få fler kvinnor på ledande positioner inte är kvotering. I stället för att diskutera kosmetiska ändringar på toppen av näringslivet borde vi förändra de sociala skyddsnäten som i dag inte är utformade för vare sig företagare eller kvinnor i ledande befattningar, menade Li Jansson.

Camilla Wagner, till vardags reporter på Veckans Affärer med särskild inriktning mot jämställdhet i näringslivet, vill att Sverige följer Norge och inför en svensk kvoteringslag. Hon hoppas att en sådan lag ska öka kvinnors möjligheter att ta plats i näringslivets topp. Camilla Wagner följer debatten i Norge och erkänner att kvoteringslagen fått oanade och ibland direkt negativa konsekvenser.

• Efter att kvoteringslagen trädde ikraft har jämställdhetsfrågan i Norge på sätt och vis dött. Många tycks mena att man nu gjort vad som krävs. Det är definitivt ett problem, sade Camilla Wagner.

Camilla Littorin, förbundssekreterare i Företagarförbundet, vill inte ha en svensk kvoteringslagstiftning. Hon påminde om att svenska kvinnor alltid har varit företagsamma, men att fler kvinnor måste våga ta för sig, visa framfötterna och likt män satsa på att bygga personliga nätverk i näringslivet.

• Dessutom tycker jag att debatten ofta missar att idén om kvotering är ett stort ingrepp i den privata äganderätten. Det måste rimligtvis vara de som leder ett företag, inte politiker, som vet vilken typ av kompetens som behövs för att trygga fortsatt tillväxt, sade Camilla Littorin.

För videoinspelning och poddradio från seminariet: http://www.timbro.se/innehall/?art=jamstalldhet-pa-norska

För att ladda ned rapporten: http://www.timbro.se/innehall/?isbn=9175667515&flik=4

• kvotering
  • li jansson